Muzea w Polsce i na świecie
Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: | Muzea w Polsce i na świecie |
---|---|
Kod modułu: | 05-TH-S1-0041 |
Kod programu: | 05-S1TH13.2019 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Głównym celem modułu jest przedstawienie studentom historii muzealnictwa od starożytności po wiek XX, z uwzględnieniem jednak przemian zachodzących na przełomie XX i XXI wieku. Moduł ma za zadanie ukazanie studentom źródeł wiedzy o współczesnej muzeologii, przybliżenie historycznych i współczesnych koncepcji muzeologicznych oraz zapoznanie ich z podstawową terminologią. Na zajęciach omawiane są typy muzeów w Polsce i na świecie, a także najważniejsze kolekcje muzealne (m.in. zbiory British Museum, Luwru, czy wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum). Ponadto poruszany jest problem restytucji i rewindykacji dzieł sztuki. Organizowane są fakultatywne wycieczki do śląskich instytucji muzealnych. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | - Jean Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, tłum. Jan Maria Kłoczowski, Gdańsk 2009.
- D. Folga-Jauszewska. 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, wyd. Bosz, 2011
-W. Gluziński, U podstaw muzealnictwa, Warszawa 1980.
- Muzea polskie, wyd Bosz, Warszawa 2012
- Muzeum XXI wieku - teoria i praxis: materiały z sesji naukowej, organizowanej przez Muzeum Początków Państwa Polskiego i Polski Komitet Narodowy ICOM, Gniezno, 25-27 listopada 2009 roku księga pamiątkowa poświęcona profesorowi Krzysztofowi Pomianowi, 2010
-Seria „Wielkie Muzea”, Wyd. Rzeczpospolita HPS,
- 100 najwspanialszych muzeów świata. Skarbnice sztuki sześciu kontynentów, 2010
Warszawa 2007
- Popczyk, M., Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Kraków 2008.
- J. Świecimski, Muzea i wystawy muzealne. Tom 1: Studium z estetyki wystaw. Kraków, 1992
- P. Zarawska, Słynne muzea i galerie, wyd SBM, 2013
- Żygulski Z. jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-0041_1] |
KNTHI1_W02 [3/5] |
Zna i rozumie wpływ historii na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [05-TH-S1-0041_2] |
KNTHI1_W04 [3/5] |
Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej związanej z turystyką historyczną (w tym szczególnie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej / prawa autorskiego) [05-TH-S1-0041_3] |
KNTHI1_W05 [3/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0041_4] |
KNTHI1_U01 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0041_5] |
KNTHI1_U02 [3/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu związanego z turystyką historyczną) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-0041_6] |
KNTHI1_U04 [3/5] |
rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0041_7] |
KNTHI1_K02 [3/5] |
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu związanego z turystyką historyczną [05-TH-S1-0041_8] |
KNTHI1_K04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin ustny [05-HI-S2-0015_w_1] | weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazane w sylabusie zagadnienia i literaturę przedmiotu |
05-TH-S1-0041_1 |
ocena projektu indywidualnego lub grupowego [05-HI-S2-0015_w_2] | projekt na temat wskazany przez prowadzącego zajęcia jest przygotowywany przez studentów przez cały semestr, zaś jego wyniki prezentowane są z wykorzystaniem środków audiowizualnych i/lub prezentacji multimedialnej |
05-TH-S1-0041_1 |
aktywny udział studenta [05-HI-S2-0015_w_3] | systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach |
05-TH-S1-0041_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-HI-S2-0015_fs_1] | wykład z elementami dyskusji, wzbogacony materiałami audiowizualnymi, i/lub prezentacją multimedialną |
15 | praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień |
30 |
egzamin ustny [05-HI-S2-0015_w_1] |
ćwiczenia [05-HI-S2-0015_fs_2] | zajęcia prowadzone są przy pomocy metod aktywizujących – różnych form dyskusji, pracy pod kierunkiem, pracy w grupach, projektu |
15 | praca studentów ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień |
15 |
ocena projektu indywidualnego lub grupowego [05-HI-S2-0015_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |