Muzea w Polsce i na świecie Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: Muzea w Polsce i na świecie
Kod modułu: 05-TH-S1-0041
Kod programu: 05-S1TH13.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Głównym celem modułu jest przedstawienie studentom historii muzealnictwa od starożytności po wiek XX, z uwzględnieniem jednak przemian zachodzących na przełomie XX i XXI wieku. Moduł ma za zadanie ukazanie studentom źródeł wiedzy o współczesnej muzeologii, przybliżenie historycznych i współczesnych koncepcji muzeologicznych oraz zapoznanie ich z podstawową terminologią. Na zajęciach omawiane są typy muzeów w Polsce i na świecie, a także najważniejsze kolekcje muzealne (m.in. zbiory British Museum, Luwru, czy wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum). Ponadto poruszany jest problem restytucji i rewindykacji dzieł sztuki. Organizowane są fakultatywne wycieczki do śląskich instytucji muzealnych.
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
- Jean Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, tłum. Jan Maria Kłoczowski, Gdańsk 2009. - D. Folga-Jauszewska. 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, wyd. Bosz, 2011 -W. Gluziński, U podstaw muzealnictwa, Warszawa 1980. - Muzea polskie, wyd Bosz, Warszawa 2012 - Muzeum XXI wieku - teoria i praxis: materiały z sesji naukowej, organizowanej przez Muzeum Początków Państwa Polskiego i Polski Komitet Narodowy ICOM, Gniezno, 25-27 listopada 2009 roku księga pamiątkowa poświęcona profesorowi Krzysztofowi Pomianowi, 2010 -Seria „Wielkie Muzea”, Wyd. Rzeczpospolita HPS, - 100 najwspanialszych muzeów świata. Skarbnice sztuki sześciu kontynentów, 2010 Warszawa 2007 - Popczyk, M., Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Kraków 2008. - J. Świecimski, Muzea i wystawy muzealne. Tom 1: Studium z estetyki wystaw. Kraków, 1992 - P. Zarawska, Słynne muzea i galerie, wyd SBM, 2013 - Żygulski Z. jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-0041_1]
KNTHI1_W02 [3/5]
Zna i rozumie wpływ historii na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [05-TH-S1-0041_2]
KNTHI1_W04 [3/5]
Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej związanej z turystyką historyczną (w tym szczególnie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej / prawa autorskiego) [05-TH-S1-0041_3]
KNTHI1_W05 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0041_4]
KNTHI1_U01 [3/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0041_5]
KNTHI1_U02 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu związanego z turystyką historyczną) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-0041_6]
KNTHI1_U04 [3/5]
rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0041_7]
KNTHI1_K02 [3/5]
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu związanego z turystyką historyczną [05-TH-S1-0041_8]
KNTHI1_K04 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [05-HI-S2-0015_w_1]
weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazane w sylabusie zagadnienia i literaturę przedmiotu
05-TH-S1-0041_1 05-TH-S1-0041_2 05-TH-S1-0041_3 05-TH-S1-0041_4 05-TH-S1-0041_5 05-TH-S1-0041_7
ocena projektu indywidualnego lub grupowego [05-HI-S2-0015_w_2]
projekt na temat wskazany przez prowadzącego zajęcia jest przygotowywany przez studentów przez cały semestr, zaś jego wyniki prezentowane są z wykorzystaniem środków audiowizualnych i/lub prezentacji multimedialnej
05-TH-S1-0041_1 05-TH-S1-0041_2 05-TH-S1-0041_3 05-TH-S1-0041_4 05-TH-S1-0041_5 05-TH-S1-0041_6 05-TH-S1-0041_7 05-TH-S1-0041_8
aktywny udział studenta [05-HI-S2-0015_w_3]
systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach
05-TH-S1-0041_1 05-TH-S1-0041_2 05-TH-S1-0041_3 05-TH-S1-0041_4 05-TH-S1-0041_5 05-TH-S1-0041_6 05-TH-S1-0041_7 05-TH-S1-0041_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-HI-S2-0015_fs_1]
wykład z elementami dyskusji, wzbogacony materiałami audiowizualnymi, i/lub prezentacją multimedialną
15
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień
30 egzamin ustny [05-HI-S2-0015_w_1]
ćwiczenia [05-HI-S2-0015_fs_2]
zajęcia prowadzone są przy pomocy metod aktywizujących – różnych form dyskusji, pracy pod kierunkiem, pracy w grupach, projektu
15
praca studentów ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień
15 ocena projektu indywidualnego lub grupowego [05-HI-S2-0015_w_2] aktywny udział studenta [05-HI-S2-0015_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)