Architektura komputerów
Kierunek studiów: Informatyka stosowana
Kod programu: W4-S1IS19.2023

Nazwa modułu: | Architektura komputerów |
---|---|
Kod modułu: | W4-IS-S1-AK |
Kod programu: | W4-S1IS19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie następujących treści kształcenia:
1. Podstawowe pojęcia i kamienie milowe architektury komputerów, wielopoziomowa struktura systemów komputerowych, przykłady współczesnych systemów.
2. Organizacja systemów komputerowych: procesory, pamięć operacyjna, pamięć masowa, urządzenia wejścia/wyjścia.
3. Poziom układów logicznych: układy logiczne, elementy układów pamięci, elementy układów procesora i połączeń wewnątrz systemowych, interfejs wejścia/wyjścia, przykłady.
4. Poziom mikroarchitektury: ścieżka danych procesora, mikrorozkazy, sterowanie na poziomie mikrorozkazów, reguły projektowe i przykłady.
5. Poziom konwencjonalnej listy rozkazów: przegląd ogólny, typy danych i formaty rozkazów, adresowanie, typy rozkazów, sterowanie wykonaniem ciągu rozkazów, przykłady.
6. Poziom systemu operacyjnego: pamięć wirtualna, wirtualne rozkazy wejścia/wyjścia, wirtualne rozkazy dla przetwarzania równoległego, przykłady.
7. Poziom języka asemblera: wprowadzenie do programowania w języku asemblera, makra, biblioteki i inne środki pomocnicze, proces asemblacji i asemblery, konsolidacja modułów i rozmieszczanie w pamięci.
8.Architektury systemów równoległych: wielowątkowość na poziomie układu, procesory wielordzeniowe |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna strukturę i organizację typowych systemów komputerowych [IS-S1-AK_1] |
IS1_W03 [5/5] |
zna i rozumie koncepcję „konwencjonalnej maszyny” w architekturze systemu komputerowego oraz jej znaczenie dla rozwoju sprzętu i oprogramowania [IS-S1-AK_2] |
IS1_W03 [4/5] |
zna metody realizacji przetwarzania sekwencyjnego oraz równoległego w systemach komputerowych [IS-S1-AK_3] |
IS1_W03 [4/5] |
potrafi wskazać i oszacować czynniki wpływające na funkcjonalność oraz wydajność danego systemu komputerowego [IS-S1-AK_4] |
IS1_U07 [4/5] |
posiada umiejętności w zakresie programowania niskopoziomowego [IS-S1-AK_5] |
IS1_U05 [3/5] |
rozumie potrzebę śledzenia postępów w rozwoju systemów komputerowych i docenia znaczenie ustawicznego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności [IS-S1-AK_6] |
IS1_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [IS-S1-AK_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
IS-S1-AK_1 |
laboratorium [IS-S1-AK_fs_2] | 30 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
IS-S1-AK_4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |