Matematyka dyskretna z elementami kryptografii
Kierunek studiów: Informatyka stosowana
Kod programu: W4-S1IS19.2023

Nazwa modułu: | Matematyka dyskretna z elementami kryptografii |
---|---|
Kod modułu: | W4-IS-S1-MDEK |
Kod programu: | W4-S1IS19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zaznajomienie z zagadnieniami związanymi z matematyka dyskretną oraz przedstawienie podstaw teoretycznych współczesnej kryptografii a także przedstawienie głównych problemów dotyczących kryptografii wraz z odpowiednimi algorytmami stosowanymi w rozwiązaniach.
Realizowane treści:
1. Elementy teorii liczb: liczby pierwsze, jednoznaczność rozkładu, NWD, algorytm Euklidesa, równania diofantyczne; kongruencje, arytmetyka modularna, ciała skończone, logarytm dyskretny, małe twierdzenie Fermata i twierdzenie Eulera; sito Eratostenesa, testy pierwszości, algorytm Rabina, rozkład liczby na czynniki, algorytm Fermata.
2. Elementy kryptografii: problem logarytmu dyskretnego, szyfr Cezara, algorytm szyfrujący RSA, algorytm ElGamala i warunki ich bezpieczeństwa, protokół Diffiego - Hellmana. Funkcja skrótu, podpis cyfrowy i uwierzytelnianie.
2. Kombinatoryka: wariacje, permutacje, kombinacje; symbole dwumianowe Newtona i ich własności. Algorytmy generujące proste obiekty kombinatoryczne: permutacje, wariacje, podzbiory zbioru; generowanie losowych obiektów kombinatorycznych; złożoność obliczeniowa i przykłady
zastosowań takich algorytmów.
3. Metody zliczania obiektów: metoda bijektywna; reguła włączania i wyłączania; rekurencja i funkcje tworzące, liczby Fibonacciego.
4. Elementy teorii grafów: podstawowe pojęcia; minimalne drzewo rozpinające; problem minimalnych odległości; grafy Eulera i Hamiltona, problem komiwojażera. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie znaczenie zastosowań matematyki dyskretnej w informatyce [W4-IS-S1-MDEK_01] |
IS1_W01 [4/5] |
zna podstawowe pojęcia i metody obliczeniowe elementarnej teorii liczb [W4-IS-S1-MDEK_02] |
IS1_W01 [4/5] |
zna i opisuje szyfry klasyczne oraz podstawowe kryptosystemy z kluczem publicznym i wyjaśnia matematyczne podstawy ataku na nie [W4-IS-S1-MDEK_03] |
IS1_W01 [3/5] |
zna pojęcia kombinatoryki i algorytmy kombinatoryczne [W4-IS-S1-MDEK_04] |
IS1_W02 [4/5] |
zna pojęcia związane z teorią grafów [W4-IS-S1-MDEK_05] |
IS1_W01 [3/5] |
potrafi zastosować algorytm Euklidesa do rozwiązywania równań diofantycznych liniowych i układów równań kongruencyjnych, potrafi zastosować poznane metody testowania liczb pierwszych i rozkładu liczb na czynniki pierwsze [W4-IS-S1-MDEK_06] |
IS1_U01 [3/5] |
potrafi analizować ataki na RSA i wyjaśnić podstawy matematyczne ataków na szyfry klasyczne i szyfry asymetryczne [W4-IS-S1-MDEK_07] |
IS1_U01 [3/5] |
potrafi zastosować właściwe schematy kombinatoryczne do rozwiązywania problemów informatycznych i przeprowadzić konieczne obliczenia przy pomocy poznanych metod i algorytmów [W4-IS-S1-MDEK_08] |
IS1_U01 [3/5] |
potrafi zastosować terminologię i algorytmy teorii grafów do rozwiązywania problemów informatycznych [W4-IS-S1-MDEK_09] |
IS1_U01 [3/5] |
jest świadom istniejących zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji [W4-IS-S1-MDEK_10] |
IS1_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [IS-S1-MDEK_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
W4-IS-S1-MDEK_01 |
konwersatorium [IS-S1-MDEK_fs_2] | 45 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W4-IS-S1-MDEK_06 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |