Antropogeniczne zagrożenia środowiskowe
Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: | Antropogeniczne zagrożenia środowiskowe |
---|---|
Kod modułu: | W2-IZ-S1-214 |
Kod programu: | W2-S1IZ19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest przedstawienie antropogenicznych zagrożeń środowiskowych, zwłaszcza dla środowiska wodnego, gleb i biocenozy. W ramach wykładów dokonana zostanie charakterystyka antropogenicznych czynników wpływających na przemiany stosunków wodnych a także obiektów hydrologicznych zmieniających środowisko wodne (m.in. użytkowanie terenu, eksploatacja wód, urbanizacja i uprzemysłowienie, zanieczyszczenie wód). Przedstawione będą spektakularne przykłady antropopresji na hydrosferę związane z górnictwem i przemysłem w obszarze Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. Scharakteryzowane zostanie środowisko skał węglanowych oraz unikalny kras ewaporatów w warunkach antropopresji. Oceniony zostanie stopień zagrożenia wód podziemnych ze strony potencjalnych ognisk zanieczyszczeń i przedstawiona zostanie strategia ochrony wód podziemnych.
Zakres tematyczny laboratorium obejmuje degradację gleb i wpływ rolnictwa na degradację gleb., model USLE, procesy pustynnienia, deforestację, gospodarkę odpadami, zmiany ilościowe i jakościowe wód powierzchniowych.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
potrafi stosować właściwe metody i narzędzia dotyczące zagrożeń środowiskowych , w tym źródła elektroniczne oraz posiada umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł [U01] |
U03 [4/5] |
ma zaawansowaną wiedzę w zakresie antropogenicznych zagrożeń środowiska, zna używaną w tych naukach terminologię oraz rozumie złożone uwarunkowania zjawisk stanowiących geozagrożenia Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej zagrożeń środowiskowych, wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych [W01] |
W01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-IZ-S1-214_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
egzamin |
W01 |
laboratorium [W2-IZ-S1-214_fs_2] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
U01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |