Antropogeniczne zagrożenia środowiskowe Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: Antropogeniczne zagrożenia środowiskowe
Kod modułu: W2-IZ-S1-214
Kod programu: W2-S1IZ19.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest przedstawienie antropogenicznych zagrożeń środowiskowych, zwłaszcza dla środowiska wodnego, gleb i biocenozy. W ramach wykładów dokonana zostanie charakterystyka antropogenicznych czynników wpływających na przemiany stosunków wodnych a także obiektów hydrologicznych zmieniających środowisko wodne (m.in. użytkowanie terenu, eksploatacja wód, urbanizacja i uprzemysłowienie, zanieczyszczenie wód). Przedstawione będą spektakularne przykłady antropopresji na hydrosferę związane z górnictwem i przemysłem w obszarze Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. Scharakteryzowane zostanie środowisko skał węglanowych oraz unikalny kras ewaporatów w warunkach antropopresji. Oceniony zostanie stopień zagrożenia wód podziemnych ze strony potencjalnych ognisk zanieczyszczeń i przedstawiona zostanie strategia ochrony wód podziemnych. Zakres tematyczny laboratorium obejmuje degradację gleb i wpływ rolnictwa na degradację gleb., model USLE, procesy pustynnienia, deforestację, gospodarkę odpadami, zmiany ilościowe i jakościowe wód powierzchniowych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi stosować właściwe metody i narzędzia dotyczące zagrożeń środowiskowych , w tym źródła elektroniczne oraz posiada umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł [U01]
U03 [4/5]
ma zaawansowaną wiedzę w zakresie antropogenicznych zagrożeń środowiska, zna używaną w tych naukach terminologię oraz rozumie złożone uwarunkowania zjawisk stanowiących geozagrożenia Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej zagrożeń środowiskowych, wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych [W01]
W01 [3/5] W02 [3/5] W03 [3/5] U01 [3/5] U03 [3/5] K01 [3/5] U09 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-IZ-S1-214_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
egzamin W01
laboratorium [W2-IZ-S1-214_fs_2] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie U01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)