Współczesne kierunki rozwoju pracy socjalnej
Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-S1SP19.2023
| Nazwa modułu: | Współczesne kierunki rozwoju pracy socjalnej |
|---|---|
| Kod modułu: | W3-SP-S1-WKR |
| Kod programu: | W3-S1SP19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zdobycie wiedzy na temat nowych metod aktywizowania i motywowania klientów do podejmowania działań w celu poprawy trudnej sytuacji. Osoby uczestniczące w zajęciach zapoznają się ze specyfiką procesu zmiany, w tym zagadnieniem oporu, a także podejściami realizowanymi w nurcie pozytywnej pracy socjalnej, skoncentrowanymi na zasobach i potencjale osób wspieranych. Omawiane zagadnienia wskazują ponadto na istotną rolę pracownika socjalnego w budowaniu profesjonalnej relacji i wprowadzają w innowacyjne metody pracy z "trudnym" klientem.
Udział w kursie pozwala zrozumieć wagę podmiotowego podejścia do klienta, wyzwalającego jego potencjał a także rolę systemów, w których funkcjonuje klient i zasobów tkwiących w tych systemach, umożliwiających budowanie sieci wsparcia społecznego poprzez aktywizowanie społeczności lokalnej (sieciowanie w pracy socjalnej). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
jest gotowy do stosowania różnych podejść, metod i technik w pracy socjalnej adekwatnie do potrzeb, zasobów i sytuacji osób wspieranych, wykazując się przy tym kreatywnością i otwartością na nowe formy współpracy [K01] |
PS1_K01 [4/5] |
ma zdolność określenia nastawienia osoby wspieranej do procesu zmiany i rozumienia reakcji na zmianę, w tym oporu wobec niej; potrafi pracować w kierunku zmniejszenia oporu i zmiany postawy na współpracę [U01] |
PS1_U01 [3/5] |
potrafi zastosować metody i techniki pracy z klientem niezaangażowanym [U02] |
PS1_U03 [4/5] |
posiada wiedzę w zakresie optymalnego wykorzystywania zasobów i potencjału w procesie osiągania zmiany w funkcjonowaniu społecznym jednostek, grup i społeczności [W01] |
PS1_W01 [4/5] |
zna podstawy teoretyczne i metody aktywizowania oraz motywowania osób wspieranych do podejmowania działań w kierunku rozwijania swojego potencjału [W02] |
PS1_W01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [01] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| semestr letni 2025/2026 | Współczesne kierunki rozwoju pracy socjalnej [W3-SP-S1-WKR25] | polski |