Ćwiczenia terenowe - Geologia ekonomiczna
Kierunek studiów: Geologia
Kod programu: W2-S2GE19.2022

Nazwa modułu: | Ćwiczenia terenowe - Geologia ekonomiczna |
---|---|
Kod modułu: | 2GE-792 |
Kod programu: | W2-S2GE19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Zagadnienia związane z ekonomicznymi aspektami eksploatacji i przeróbki kopalin będą realizowane w terenie w czasie wizyt w zakładach górniczych i przeróbczych:
1. Ekonomiczne aspekty eksploatacji złóż węgla kamiennego (wybrana kopalnia węgla kamiennego w GZW).
2. Ekonomika etapu rozpoznania, dokumentowania i uzyskiwania koncesji na wydobycie złóż rud Zn-Pb na przykładzie aktualnie prowadzonych prac w rejonie złoża Zawiercie 3 (zajęcia w terenie wizyta w firmie Rathdowney)
3. Ekonomika wydobycia metali na przykładzie eksploatacji rud Zn-Pb w rejonie olkuskim (wizyta w kopalni podziemnej Zn-Pb Pomorzany. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów realizowanych w etapie studiów I stopnia: Geologia złóż rud metali, Górnictwo oraz uzupełnienie wiedzy teoretycznej w oparciu o materiały do ćwiczeń dostępne na stronie www lub przesyłane studentom zarejestrowanym na zajęcia. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student uzyskuje wiedzę na temat uwarunkowań ekonomicznych gospodarowania zasobami surowców mineralnych. [2GE-792-1] |
2GE_W1 [3/5] |
Poznanie wiedzy na temat wpływu odpadów pogórniczych, poprzeróbczych i hutniczych na środowisko przyrodnicze. [2GE-792-2] |
2GE_W4 [2/5] |
Zna technologie wzbogacania flotacyjnego kopalin oraz pirolityczne technologie zagospodarowania odpadów zawierających metale np. Zn, Cd, Pb, Tl. [2GE-792-3] |
2GE_W4 [2/5] |
Uzyskuje praktyczną wiedzę na temat organizacji pracy w kopalni podziemnej, zakładach przeróbczych rud metali oraz hutach metali. [2GE-792-4] |
2GE_W5 [2/5] |
Uzyskuje umiejętność krytycznej oceny stosowanych technologii w aspekcie ich wpływu na środowisko oraz uwarunkowań ekonomicznych. [2GE-792-5] |
2GE_U4 [2/5] |
Dzięki wizytom w zakładach górniczych, przeróbczych i hutach zwiększa swoją świadomość ekologiczną i poznaje różne aspekty wpływu na środowisko stosowanych technologii. [2GE-792-6] |
2GE_K3 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Sprawdzian pisemny [2GE-792-w-1] | Zapoznanie się z technologiami eksploatacji kopalin, przeróbki i wzbogacania rud metali oraz surowców energetycznych w aspekcie ekonomicznym. Zapoznanie się ze specyfiką wykorzystania kopalin oraz odpadów zawierających użyteczne metale. Poznanie roli nowoczesnych technologii przeróbki w zmniejszaniu zagrożenia dla środowiska. Poznanie struktur organizacyjnych zakładów górniczych, przeróbczych oraz hut. Poznanie związków między stosowanymi technologiami, a zwiększeniem ekonomicznej efektywności przedsiębiorstw. Studenci poznają związki między działalności górniczą i nowoczesnymi metodami przeróbki i hutnictwa a ich wpływem na środowisko. |
2GE-792-1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia terenowe [2GE-792-fs-1] | Wykłady w terenie odnoszące się do wizytowanych zakładów oraz stosowanych w nich technologii. Wprowadzenie do podstaw fizycznych stosowanych metod np. wzbogacania kopalin oraz technologii eksploatacji kopalin. Omówienie ekonomicznych aspektów prowadzonej działalności górniczej, przeróbczej lub
zagospodarowywania odpadów zawierających metale użyteczne. |
30 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych oraz zapoznanie się z zalecanymi zagadnieniami teoretycznymi, prowadzenie notatnika terenowego, zapoznanie się z materiałami przygotowanymi przez prowadzącego oraz zalecaną literaturą. |
45 |
Sprawdzian pisemny [2GE-792-w-1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |