Kultura języka z retoryką
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2020

Nazwa modułu: | Kultura języka z retoryką |
---|---|
Kod modułu: | PPW_KJR |
Kod programu: | W3-SMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Moduł edukacji językowej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań związanych z nauczaniem płynnego posługiwania się językiem polskim dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z gramatyki, stylistyki i retoryki) i metodycznej, aby po ukończeniu kursu student mógł prowadzić skuteczną edukację językową. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i pracy własnej studentów oraz śródrocznych praktyk specjalistycznych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu gramatyki i stylistyki języka polskiego; wiedza ogólna |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego, zna jej typowe zagadnienia, normy i procedury (I.W1, I.W2, I.W3, I.W4, I.W5); [PPW_KJR _1] |
K_W10 [5/5] |
Absolwent zna procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia (I.W1, I.W2, I.W4); [PPW_KJR_2] |
K_W17 [3/5] |
Absolwent potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturalnych, a także ocenić ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi precyzyjnie wypowiadać się w języku mówionym, jak i pisanym na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_3] |
K_U01 [5/5] |
Absolwent ma umiejętności językowe i posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw języka polskiego, w tym znajomość gramatyki i stylistyki, zna rodzaje komunikatów, ich cele i formy, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy językowe, a także korzystać z pomocy słowników i wydawnictw PWN czy Poradni Językowych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_4] |
K_U04 [4/5] |
Absolwent potrafi precyzyjnie wypowiadać się, zarówno w języku mówionym, jak i pisanym, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć różnych teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_5] |
K_U06 [5/5] |
Absolwent ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się przy użyciu rozmaitych kanałów komunikacyjnych dostosowanych do omawianych zagadnień teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_6] |
K_U07 [3/5] |
Absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim o wykazuje troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_7] |
K_U15 [5/5] |
Absolwent potrafi porozumieć się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk oraz tworzyć dobra atmosferę do komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi (I.K1) [PPW_KJR_8] |
K_K05 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Praca pisemna [PPW_KJR _w_1] | Sprawdzenie wiedzy merytorycznej i praktycznej ujętej w problematyce ćwiczeń. |
PPW_KJR _1 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_KJR _w_2] | Wykorzystanie zagadnień merytorycznych z zakresu gramatyki, stylistyki i kultury języka polskiego itp. w formułowaniu komunikatów różnego typu, tworzeniu różnorodnych wypowiedzi i tekstów. |
PPW_KJR_3 |
Dyskusja [PPW_KJR _w_3] | Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji językowej. |
PPW_KJR_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [-2PPW_KJR_fs_1] | Metoda podająca z prezentacja multimedialną |
15 | Zapoznanie z literaturą podstawową i uzupełniającą, opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów. |
15 |
Praca pisemna [PPW_KJR _w_1] |
ćwiczenia [PPW_KJR _fs_2] | Dyskusja, metoda uczenia się w praktyce |
30 | Zapoznanie z literaturą przedmiotu, przygotowanie prac pisemnych zaliczeniowych. |
60 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_KJR _w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |