Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.1)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2020

Nazwa modułu: | Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.1) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_WP1 |
Kod programu: | W3-SMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego, alternatywnych form pracy z dzieckiem w przedszkolu oraz metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane w własnym rozwojem zawodowym. W ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studenta zostaną osiągnięte efekty pedagogiczne oraz nauczycielskie. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (D.W1.) [PPW_MET_WP_1] |
K_W02 [3/5] |
Jest gotowy do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej (D.K1.) [PPW_MET_WP_10] |
K_K04 [5/5] |
Projektuje działania zmierzające do rozwoju placówki przedszkolnej oraz stymulowania poprawy jakości pracy tej instytucji (D.K2.) [PPW_MET_WP_11] |
K_K08 [4/5] |
Zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie placówek wychowania przedszkolnego (D.W1.) [PPW_MET_WP_2] |
K_W05 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym (D.W2.) [PPW_MET_WP_3] |
K_W10 [5/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą na temat zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowanych wpływem czynników środowiskowych i sposobów dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych (D.W2.) [PPW_MET_WP_4] |
K_W13 [4/5] |
Posiada umiejętność rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne, a także planuje, realizuje i ocenia spersonalizowane programy kształcenia i wychowania przedszkolnego (D.U1, D.U3.) [PPW_MET_WP_5] |
K_U02 [4/5] |
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania przedszkolnego (D.U2.) [PPW_MET_WP_6] |
K_U04 [4/5] |
Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw (D.U1, D.U2.) [PPW_MET_WP_7] |
K_U08 [4/5] |
Potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci w wieku przedszkolnym do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia (D.U1, D.U2.) [PPW_MET_WP_8] |
K_U10 [5/5] |
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci w wieku przedszkolnym w ich pracy nad własnym rozwojem (D.U3.) [PPW_MET_WP_9] |
K_U11 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [PPW_MET_WP_w_1] | Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń. |
PPW_MET_WP_1 |
Praca pisemna [PPW_MET_WP_w_2] | Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków i form stosowanych w pracy przedszkola. |
PPW_MET_WP_10 |
Prezentacja referatu [PPW_MET_WP_w_3] | Przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. |
PPW_MET_WP_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_MET_WP_fs_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
15 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie pracy pisemnej oraz opracowanie zagadnień do egzaminu. |
5 |
Kolokwium [PPW_MET_WP_w_1] |
ćwiczenia [PPW_MET_WP_fs_2] | Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych. |
30 | Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie się do kolokwium; opracowanie referatu oraz projektu edukacyjnego. |
10 |
Praca pisemna [PPW_MET_WP_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |