Psychologia nauczania-uczenia się
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2020

Nazwa modułu: | Psychologia nauczania-uczenia się |
---|---|
Kod modułu: | PPW_PS_NU |
Kod programu: | W3-SMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Charakterystyka procesów uczenia się i ich zastosowanie w nauczaniu: warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uczenie się przez obserwację. Zastosowanie kar i nagród. Najczęściej popełniane błędy przy nagradzaniu i karaniu. Poczucie skuteczności własnego działania. Wyuczona bezradność. Wzmacnianie poczucia własnej wartości u uczniów. Uczenie się a pamięć. Fazy procesów pamięciowych. Efekty pamięciowe. Główne teorie zapominania. Rola powtórzeń. Jak uczynić proces uczenia się bardziej efektywnym? Czynniki wpływające na lepsze zapamiętywanie. Zastosowanie mnemotechnik i map pamięciowych. Uczenie się a myślenie. Rozwiązywanie problemów. Proces twórczy. Uczenie się a motywacja. Wybrane teorie motywacji. Motywacja a efektywność działania. Motywowanie uczniów do nauki. Różnice indywidualne. Dostosowanie nauczania do różnych stylów uczenia się i rożnych typów inteligencji. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym. Sytuacje trudne w procesie dydaktycznym i radzenie sobie z nimi. Utrzymywanie ładu i dyscypliny w klasie |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna wybrane koncepcje funkcjonowania człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (A.3.W1) [PPW_PS_NU_1] |
K_W04 [4/5] |
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowaniach tych procesów Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w trakcie nauczania-uczenia się (A.3.W3; A.3.U1; A.3.U5) [PPW_PS_NU_2] |
K_W09 [4/5] |
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z nauczaniem-uczeniem się (A.1.U2) [PPW_PS_NU_3] |
K_U09 [3/5] |
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (A.3.W5; A.3.U6; A.3.K1; A.3.K2) [PPW_PS_NU_4] |
K_U14 [3/5] |
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (A.3.W5; A.3.U6; A.3.K3) [PPW_PS_NU_5] |
K_K01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [PPW_PS_NU _w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń |
PPW_PS_NU_1 |
Dyskusja, rozwiązywanie problemów praktycznych [PPW_PS_NU_w_2] | Zagadnienia praktyczne i sposoby ich rozwiązywania, ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych |
PPW_PS_NU_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_PS_NU_fs_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
15 | Studenci przygotowują się do kolokwium (forma testu wielokrotnego wyboru) |
15 |
kolokwium [PPW_PS_NU _w_1] |
ćwiczenia [PPW_PS_NU_fs_2] | Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, rozwiązywanie problemów praktycznych |
15 | Studenci przygotowują się do zajęć i kolokwium |
15 |
kolokwium [PPW_PS_NU _w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |