Moduł do wyboru: Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2020

Nazwa modułu: | Moduł do wyboru: Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela |
---|---|
Kod modułu: | PPW_SWZ |
Kod programu: | W3-SMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł ma charakter wybieralny, z przygotowanej listy propozycji (corocznie modyfikowanej i uzupełnianej w odpowiedzi na zainteresowanie studentów) student wybiera 1 moduł do zaliczenia (krotność modułu 1). Wyjściowa dla programu 2019/2020 propozycja modułów do wyboru, to m.in.:Techniki relaksacyjne w profilaktyce wypalenia zawodowego
Medytacje we wsparciu profilaktyki wypalenia zawodowego; Wypalenie w perspektywie egzystencjalnej.
Moduł Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do poznania i zrozumienia istoty zjawiska wypalenia zawodowego oraz profilaktyki związanej z obecnością stresu w nauczycielskiej profesji. Celem modułu jest więc nabycie wiedzy przez studentów na temat tego, czym jest wypalenie zawodowe i co je wywołuje, oraz umiejętności rozpoznawania charakterystycznych jego syndromów i przewidywania skutków. Studenci mają okazje również poznać sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu nauczycieli oraz poszukiwania własnych strategii radzenia sobie ze stresem. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Pedeutologii oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania wskazanych procesów z uwzględnieniem tych generujących stres oraz prowadzących do wypalenia zawodowego u nauczycieli (G.W3.; H.W4.; A.1.W3.) [PPW_SWZ _1] |
K_W02 [2/5] |
ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, szczególnie uwzględniającą specyfikę, rozpoznawanie i radzenie sobie nauczycieli ze zjawiskiem wypalenia zawodowego i stresem (G.W6.; H.U5.) [PPW_SWZ _2] |
K_W09 [2/5] |
ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju także w kontekście profilaktyki wypalenia zawodowego nauczycieli (H.U5.; A.1.W3.) [PPW_SWZ _3] |
K_W12 [2/5] |
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (A.1.U6.; A.2.U1.; B.5.K1.; B.5.W6.) [PPW_SWZ _4] |
K_U05 [2/5] |
potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi (G.W4.; H.U5.; A.1.U2.; A.1.K3.) [PPW_SWZ _5] |
K_U01 [2/5] |
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (G.U4.; H.U4.; H.U5.; A.2.K1.) [PPW_SWZ _6] |
K_U08 [2/5] |
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (H.W4.; A.2.K2.) [PPW_SWZ _7] |
K_K01 [2/5] |
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (G.K3.; A.2.K2.; A.1.K3.) [PPW_SWZ _8] |
K_K01 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Zaliczenie praca pisemna [PPW_SWZ _w_1] | Sprawdzenie wiedzy merytorycznej ujętej w problematyce wykładów |
PPW_SWZ _1 |
Zaliczenie prezentacja [PPW_SWZ _w_2] | Ocena zaprezentowanego zagadnienia ujętego w problematyce ćwiczeń |
PPW_SWZ _2 |
Zaliczenie projekt [PPW_SWZ _w_3] | Ocena indywidualnego projektu związanego z profilaktyką wypalenia zawodowego oraz z niwelowaniem negatywnych napięć emocjonalnych towarzyszących nauczycielowi w pracy |
PPW_SWZ _3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_SWZ _fs_1] | Wykład z prezentacją multimedialną |
15 | Studia nad literaturą związaną ze zjawiskiem wypalenia zawodowego nauczycieli i stresem |
15 |
Zaliczenie praca pisemna [PPW_SWZ _w_1] |
ćwiczenia [PPW_SWZ _fs_2] | Prezentacja multimedialna, dyskusja, projekt |
15 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej związanej z jednym z zagadnień ujętych w problematyce ćwiczeń; analiza literatury przedmiotu i przygotowanie się do dyskusji; opracowanie indywidualnego projektu związanego z profilaktyką wypalenia zawodowego oraz z niwelowaniem negatywnych napięć emocjonalnych towarzyszących nauczycielowi w pracy. |
15 |
Zaliczenie prezentacja [PPW_SWZ _w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |