Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem.3) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2020

Nazwa modułu: Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem.3)
Kod modułu: PPW_MET_SPOŁPRZ3
Kod programu: W3-SMPP19.2020
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł edukacji społeczno-przyrodniczej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, historii, etnografii, fizyki, chemii, materiałoznawstwa, techniki, astronomii, nauk społecznych) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację społeczno-przyrodniczą. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów i śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych, Podstaw edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III, Podstaw edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym znajomość elementarnych zasad edukacji społecznej, geograficznej, biologicznej, historycznej, etnograficznej, fizycznej, technicznej, przedsiębiorczości itp., zna zasady zapoznawania dzieci z najbliższym otoczeniem, uwarunkowania psychologiczne i fizjologiczne nabywania umiejętności obserwacji, porównywania, analizy, ustalania związków przyczynowo-skutkowych (A.2.W2.; E.4.W1.; E.4.W3.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_1]
K_W02 [5/5] K_W03 [5/5] K_W10 [5/5]
Zna cele, metody i formy pośredniego i bezpośredniego poznawania otoczenia przez dzieci harmonijnie rozwinięte oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zależności programowej i metodycznej w kontekście obowiązujących rozporządzeń i przyjętych regulacji organizacyjnych (A.2.U1.; E.4.W2.; E.4.U2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_2]
K_W14 [5/5] K_W16 [5/5]
Potrafi opisać i ocenić działania metodyczne w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w oparciu o opracowania teoretyczne różnych autorów oraz uzasadnić własne pomysły, wątpliwości i sugestie wynikające z realizacji zadań metodycznych edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych (A.2.U4.; E.4.U1.; E.4.U3.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_3]
K_U04 [4/5]
Potrafi ocenić odpowiedniość i skuteczność metod, procedur i praktycznych rozwiązań do realizacji zadań związanych z edukacją społeczno-przyrodniczą w przedszkolu i klasach początkowych, rozbudzania szacunku do myślenia naukowego, budzenia ciekawości poznawczej (A.2.U5.; E.4.K1.; E.4.K2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_4]
K_U06 [5/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych (A.2.K2.) [PPW_MET_SPOŁPRZ_5]
K_K04 [4/5] K_K08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie w formie określonej w sylabusie [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń
PPW_MET_SPOŁPRZ_1 PPW_MET_SPOŁPRZ_2 PPW_MET_SPOŁPRZ_3
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_2]
Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu biologii, historii, nauk społecznych, geografii, etnografii, fizyki itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy
PPW_MET_SPOŁPRZ_3 PPW_MET_SPOŁPRZ_4 PPW_MET_SPOŁPRZ_5
Praca pisemna, dyskusja [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_3]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji społeczno-przyrodniczej
PPW_MET_SPOŁPRZ_3 PPW_MET_SPOŁPRZ_4 PPW_MET_SPOŁPRZ_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_MET_SPOŁPRZ _fs1]
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
15
Zapoznanie z literaturą podstawową i uzupełniającą
15 Zaliczenie w formie określonej w sylabusie [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_1] Praca pisemna, dyskusja [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_3]
ćwiczenia [PPW_MET_SPOŁPRZ _fs2]
Omówienie projektów, propozycji i rozwiązań metodycznych dostępnych na rynku oraz przygotowanych przez studentów. Opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych związanych z tematyką edukacji społeczno- przyrodniczej
15
Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą oraz publikacjami dla dzieci młodszych dotyczącymi tematyki edukacji społecznej i przyrodniczej; przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat; przygotowanie się do dyskusji
15 Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_2] Praca pisemna, dyskusja [PPW_MET_SPOŁPRZ_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)