Metodologia badań pedagogicznych
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2020

Nazwa modułu: | Metodologia badań pedagogicznych |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MBP1 |
Kod programu: | W3-SMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Efekty przedmiotu: Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych zostaną zrealizowane za pomocą wykładowej i ćwiczeniowej formy kształcenia |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent zna filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych, koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych, a także znaczenie i sposoby
budowania teorii w badaniach naukowych (K.W1); [PPW_ MBP_ 1] |
K_W01 [3/5] |
Absolwent potrafi określić strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych
(strategie ilościowe, jakościowe i mieszane); pojęcie projektu badawczego, etapy badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań naukowych, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizację, operacjonalizację zmiennych, zasady tworzenia ram pojęciowych
badania naukowego, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań (opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne i quasi-eksperymentalne, sondażowe – metody indeksacji, pomiaru i rodzaje skal pomiarowych, oraz badania: ewaluacyjne, panelowe, socjometryczne, porównawcze, terenowe, etnograficzne, performatywne, biograficzne, netnografia; metody gromadzenia i analizy danych); narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych (K.W2); [PPW_MBP_ 2] |
K_W19 [4/5] |
Absolwent zna zasady przetwarzania i krytycznej analizy danych w kontekście przyjętej strategii badań naukowych i rodzaju danych (K.W3); [PPW_MBP_3] |
K_W19 [4/5] |
Absolwent na zasady opracowywania wyników i raportu z badań naukowych; sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych; warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji (K.W4); [PPW_MBP_4] |
K_W19 [3/5] |
Absolwent poznał rolę jakości i rzetelności badań naukowych, różne kryteria jakości badań
naukowych, w tym reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulację perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródła danych oraz możliwości uogólnienia i transferu rezultatów badawczych (K.W5); [PPW_MBP_5] |
K_W19 [4/5] |
Absolwent poznał sposoby wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce społecznej i pedagogicznej, cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania, sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych (analizę i diagnozę sytuacji, analizę problemów społecznych i
pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluację osiągnięć), a także krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych (K.W6); [PPW_MBP_6] |
K_W19 [4/5] |
Absolwent poznał etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, podstawowe zasady przeprowadzania tych badań (K.W7); [PPW_MBP_7] |
K_W21 [4/5] |
Absolwent potrafi zaprojektować proces badań i umiejętnie dobrać narzędzia badawcze (K.U1); [PPW_MBP_8] |
K_U18 [2/5] |
Absolwent jest gotów do rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań (K.K1); [PPW_MBP_9] |
K_K01 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [PPW_ M1_ w_ 1] | Student przygotowuje się do kolokwium z zakresu treści prezentowanych na wykładach |
PPW_ MBP_ 1 |
Projekt [PPW_M1_ w_ 2] | Przygotowanie projektu badań empirycznych dotyczącego zagadnień wybranych do
eksploracji dyplomowej. |
PPW_MBP_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_ M1_ fs_ 1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
15 | Student przygotowuje się do kolokwium z zakresu treści prezentowanych na wykładach. |
5 |
Kolokwium [PPW_ M1_ w_ 1] |
ćwiczenia [PPW_ M1_ fs_ 2] | Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy |
15 | Studenci zapoznają się z elementarnymi
zagadnieniami dotyczącymi metodologii
badań pedagogicznych, przeprowadzają
analizę przebiegu badań prezentowanych w
czasopismach naukowych oraz przygotowują
się do napisania projektu prostego badania
empirycznego, obejmującego podstawowe
etapy badań pedagogicznych. |
5 |
Projekt [PPW_M1_ w_ 2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |