Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2020

Nazwa modułu: | Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi |
---|---|
Kod modułu: | PPW_TRUDN |
Kod programu: | W3-SMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | W ramach prowadzonych zajęć chodzi o zapoznanie słuchaczy ze specyfiką organizacji pracy z wychowankami z trudnościami wychowawczymi. Zajęcia umożliwiają pogłębienie wiedzy na temat istoty, źródeł, uwarunkowań - czynników endogennych i egzogennych - trudności wychowawczych, działań w kierunku ich wykrycia i likwidacji w różnych fazach zaawansowania (określenie rodzaju, jakości i stopnia występujących problemów). Ponadto pomagają w planowaniu i realizacji pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze poprzez wdrażanie studentów do przemyślanych i zorganizowanych działań pod kątem opieki nad dziećmi o zróżnicowanym poziomie trudności wychowawczych - rozpoznanie warunków funkcjonowania i możliwości wychowanków; dobór metod i technik, form oraz ćwiczeń stymulujących, wspierających zmianę zachowania i przydatnych podczas prowadzenia działań terapeutyczno-wychowawczych. |
Wymagania wstępne: | Osiągnięte efekty uczenia się z zakresu modułów: teoria wychowania, psychologia rozwojowa. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka.
W szczególności teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych – społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD; (F.W1). [PPW_TRUDN _1] |
K_W03 [3/5] |
Student zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (F.W2). [PPW_TRUDN _2] |
K_W04 [3/5] |
Student ma wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur, i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi. Ponadto zna założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku
szkolnym (F.W3). [PPW_TRUDN _3] |
K_W10 [3/5] |
Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych (F.U3). [PPW_TRUDN _4] |
K_U09 [3/5] |
Student umiejętnie tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, potrafi analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia poprzez współpracę z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi (F.U4). [PPW_TRUDN _5] |
K_U10 [3/5] |
Student potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem, potrafi oceniać skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym (F.U3). [PPW_TRUDN _6] |
K_U11 [3/5] |
Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (F.U2). [PPW_TRUDN _7] |
K_U07 [2/5] |
Student jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (F.K2). [PPW_TRUDN _8] |
K_K01 [2/5] |
Student jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości;
Równocześnie jest zdolny do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K2) [PPW_TRUDN _9] |
K_K07 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
prezentacja [PPW_TRUDN_w_1] | opracowanie (indywidualne/w grupach), przedstawienie i omówienie zagadnień teoretycznych i praktycznych w zakresie organizacji pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi |
PPW_TRUDN _1 |
dyskusja [PPW_TRUDN_w_2] | dyskusja wokół prezentowanych zagadnień |
PPW_TRUDN _4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PPW_TRUDN _fs_1] | analiza i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu metod podających (praca z tekstem, pogadanka);
metod symulacyjnych;
metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy;
metod oglądowych (pokaz prezentacja);
zaprezentowanie studenckich rozwiązań organizacyjnych w zakresie pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi |
15 | samodzielny wybór i dobór tekstów i materiałów, przydatnych do przygotowania zadania;
przedstawienie propozycji rozwiązań |
15 |
prezentacja [PPW_TRUDN_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |