Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2020

Nazwa modułu: | Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III |
---|---|
Kod modułu: | PPW_DIAGPSYCH |
Kod programu: | W3-SMPP19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł obejmuje treści z zakresu zaburzeń rozwoju u dzieci. Student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci, w tym rozwoju i zaburzeń mowy, ustalania przyczyn trudności w uczeniu się. Posiada wiedzę w zakresie adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej i logopedycznej. Absolwent posiada umiejętność trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej i logopedycznej. Potrafi stworzyć programy terapii, ocenić jej przebieg i efekty. Korzysta z literatury inderdyscyplinarnej, zna specjalistyczną terminologię przedmiotów, wykazuje także cechy postawy, które warunkowałyby sprawną i wartościową pracę nauczyciela przedszkola i klas I-III w aspekcie zadań diagnostycznych, profilaktycznych i korekcyjnych. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju psychofizycznego dziecka. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. W szczególności zna teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju
i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym odpowiednio u progu wychowania przedszkolnego i pierwszego etapu edukacji ogólnokształcącej
(klasa I szkoły podstawowej) jako podstawy wspomagania rozwoju dziecka lub
ucznia na etapie wczesnej edukacji; (H.W1) [PPW_DIAGPSYCH _1] |
K_W03 [5/5] |
Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów (H.U1, H.U3) [PPW_DIAGPSYCH_10] |
K_U01 [5/5] |
Jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. W szczególności do etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu wychowania i kształcenia z punktu widzenia osiągnięć dziecka lub ucznia; (H.K1) [PPW_DIAGPSYCH_11] |
K_K01 [5/5] |
Student zna zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym , wynikające z opóźnień , zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych.
Posiada również wiedzę na temat dominujących rodzajów zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz sposobów i metod rozwijania zainteresowań dzieci lub uczniów; (H.W3) [PPW_DIAGPSYCH _2] |
K_W20 [5/5] |
Zna i rozumie metodykę wykonywania zadań związanych z procesem diagnozy – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
Zna podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej; (H.W2) [PPW_DIAGPSYCH _3] |
K_W02 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego.(H.W2) [PPW_DIAGPSYCH _4] |
K_W05 [4/5] |
Zna strukturę i funkcje systemu oświaty: postawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych biorących udział w procesie diagnozie
Przyswoił zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich
zasady i formy; (H.W5)
Opanował zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola i szkoły, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy (H.W4). [PPW_DIAGPSYCH _5] |
K_U02 [5/5] |
Dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatne do celów wychowania i kształcenia. Potrafi konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej oraz projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji; (H.U2, H.U5).
Jest gotów do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji
społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełno sprawnościami (H.K2). [PPW_DIAGPSYCH _6] |
K_U18 [5/5] |
Potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować
i prowadzić działania diagnostyczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Potrafi rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć edukację przedszkolną i naukę w klasie I szkoły podstawowej
oraz potrzeby edukacyjne i zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne (H.U1, H.U3). [PPW_DIAGPSYCH _7] |
K_W13 [5/5] |
Posiada umiejętność pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej i szkolnej uczestniczącymi w procesie diagnozy. Ponadto potrafi rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela; (H.U4) [PPW_DIAGPSYCH _8] |
K_U02 [5/5] |
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem (H.U5) [PPW_DIAGPSYCH _9] |
K_K03 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin pisemny [PPW_DIAGPSYCH_w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów. |
PPW_DIAGPSYCH _1 |
Prace praktyczno-metodyczne , referat [PPW_DIAGPSYCH_w_2] | Zgromadzenie narzędzi służących diagnozie funkcjonowania poznawczego, percepcyjnego, społecznego, emocjonalnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz zaprezentowanie jednego z narzędzi. |
PPW_DIAGPSYCH _6 |
Praca pisemna, dyskusja [PPW_DIAGPSYCH_w_3] | Autorefleksja na temat wykorzystania efektów diagnozy w projektowaniu oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych.
Opracowanie diagnozy wybranego obszaru rozwoju dziecka. |
PPW_DIAGPSYCH_10 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_DIAGPSYCH _fs_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
15 | Student przygotowuje się do egzaminu (test pisemny) |
15 |
Egzamin pisemny [PPW_DIAGPSYCH_w_1] |
ćwiczenia [PPW_DIAGPSYCH _fs_2] | Metoda uczenia się we współpracy, dyskusja, prezentacja opracowanej |
30 | Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących |
30 |
Prace praktyczno-metodyczne , referat [PPW_DIAGPSYCH_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |