Filozoficzne modele wychowania
Kierunek studiów: Doradztwo filozoficzne i coaching
Kod programu: W1-N1DF19.2023
Nazwa modułu: | Filozoficzne modele wychowania |
---|---|
Kod modułu: | DFC1_FMW |
Kod programu: | W1-N1DF19.2023 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma celu zapoznanie osób studiujących z typowymi pojęciami, zagadnieniami i stanowiskami filozoficznymi stanowiącymi podstawy refleksji nad wychowaniem człowieka. Moduł prezentuje różne modele wychowania ukształtowane w dziejach filozofii wraz z fundamentalnymi kwestiami dotyczącymi celów, metod i zakresu kształtowania ludzkiego rozwoju. Odwołuje się do fundamentalnego pytania o zasadniczy sens bycia człowiekiem ukształtowanym, szczególnie w kontekście odniesień aksjologicznych, społecznych i antropologicznych. Podejmuje namysł nad kwestiami granic i warunków samopoznania, samorozwoju, czy antropotechniki w świetle normatywnych modeli przyświecających wychowaniu człowieka. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Filozofia. Wybrane problemy i stanowiska 1 [DFC1_FWPIS1]
Filozofia. Wybrane problemy i stanowiska 2 [DFC1_FWPIS2] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna terminologię, stanowiska i problemy właściwe dyscyplinie filozofii wychowania z uwzględnieniem perspektywy historycznej. [DFC1_FMW_1] |
DFC1_W09 [4/5] |
Potrafi dyskutować i krytycznie analizować argumenty w mowie i piśmie w odniesieniu do problemów filozofii wychowania. [DFC1_FMW_2] |
DF1_U04 [4/5] DFC1_U14 [4/5] DF1_K02 [3/5] |
Dostrzega i rozumie związki teorii i praktyki coachingu oraz doradztwa filozoficznego ze stanowiskami filozofii wychowania. [DFC1_FMW_3] |
DFC1_W01 [4/5] DFC1_W08 [5/5] |
Potraf korzystać z dorobku filozofii wychowania w proponowaniu modeli służących rozwojowi jednostek i grup. [DFC1_FMW_4] |
DF1_U01 [4/5] DF1_U03 [4/5] DF1_K05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [DFC1_FMW_ćw] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04]
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie | DFC1_FMW_2 DFC1_FMW_4 |
konwersatorium [DFC1_FMW_k] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04]
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
egzamin | DFC1_FMW_1 DFC1_FMW_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |