Filozoficzne modele wychowania   Kierunek studiów: Doradztwo filozoficzne i coaching
Kod programu: W1-N1DF19.2023

Nazwa modułu: Filozoficzne modele wychowania  
Kod modułu: DFC1_FMW
Kod programu: W1-N1DF19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma celu zapoznanie osób studiujących z typowymi pojęciami, zagadnieniami i stanowiskami filozoficznymi stanowiącymi podstawy refleksji nad wychowaniem człowieka. Moduł prezentuje różne modele wychowania ukształtowane w dziejach filozofii wraz z fundamentalnymi kwestiami dotyczącymi celów, metod i zakresu kształtowania ludzkiego rozwoju. Odwołuje się do fundamentalnego pytania o zasadniczy sens bycia człowiekiem ukształtowanym, szczególnie w kontekście odniesień aksjologicznych, społecznych i antropologicznych. Podejmuje namysł nad kwestiami granic i warunków samopoznania, samorozwoju, czy antropotechniki w świetle normatywnych modeli przyświecających wychowaniu człowieka.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Filozofia. Wybrane problemy i stanowiska 1  [DFC1_FWPIS1]
Filozofia. Wybrane problemy i stanowiska 2  [DFC1_FWPIS2]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna terminologię, stanowiska i problemy właściwe dyscyplinie filozofii wychowania z uwzględnieniem perspektywy historycznej. [DFC1_FMW_1]
DFC1_W09 [4/5]
Potrafi dyskutować i krytycznie analizować argumenty w mowie i piśmie w odniesieniu do problemów filozofii wychowania. [DFC1_FMW_2]
DF1_U04 [4/5] DFC1_U14 [4/5] DF1_K02 [3/5]
Dostrzega i rozumie związki teorii i praktyki coachingu oraz doradztwa filozoficznego ze stanowiskami filozofii wychowania. [DFC1_FMW_3]
DFC1_W01 [4/5] DFC1_W08 [5/5]
Potraf korzystać z dorobku filozofii wychowania w proponowaniu modeli służących rozwojowi jednostek i grup. [DFC1_FMW_4]
DF1_U01 [4/5] DF1_U03 [4/5] DF1_K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [DFC1_FMW_ćw] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie DFC1_FMW_2 DFC1_FMW_4
konwersatorium [DFC1_FMW_k] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
egzamin DFC1_FMW_1 DFC1_FMW_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)