Bazy danych Kierunek studiów: Informatyka stosowana
Kod programu: W4-S1IS19.2023

Nazwa modułu: Bazy danych
Kod modułu: W4-IS-S1-BD
Kod programu: W4-S1IS19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie następujących treści kształcenia: 1. Wprowadzenie do problematyki transakcyjnych i analitycznych systemów baz danych - koncepcje. 2. Relacyjny model danych: relacja a tabela bazy danych, integralność danych (klucze, klucze obce, klucze unikalne). 3. Algebra relacji bazy danych: atrybuty, dziedziny atrybutów, krotki i relacje; operacje na relacjach. 4. Strukturalny język zapytań (SQL) jako podstawowy język relacyjnych baz danych, w tym jego podzbiory: język zapytań (QDL), język manipulowania danymi (DML), język definiowania danych (DDL), język kontrolowania danych (DCL), język sterowania transakcjami (TCL). 5. Podstawowe i zaawansowane zagadnienia eksploracji danych, w tym selekcja, projekcja, złączenia, sortowanie, grupowanie - funkcje agregujące, podzapytania proste i skorelowane, a także działania wywodzące się z teorii zbiorów. Elementy optymalizacji zapytań do baz danych. 6. Zależności funkcyjne między atrybutami relacji bazy danych. Postacie normalne relacji bazy danych. Reguły dekompozycji. 7. Modelowanie danych, projektowania i implementacji relacyjnych baz danych z wykorzystaniem wybranego narzędzia komputerowego wspomagania projektowania (CASE): model związków encji, transformacja modelu logicznego - diagramu związków encji (ERD) do modelu relacyjnego, implementacja modelu relacyjnego na serwerze bazy danych. 7. Aspekty bezpieczeństwa danych składowanych w bazach danych. 8. Trendy rozwoju technologii baz danych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna działania algebry relacyjnych baz danych [IS-S1-BD_1]
IS1_W03 [4/5]
zna polecenia z podziałem na ich grupy funkcjonalne oraz składnię strukturalnego języka zapytań do baz danych [IS-S1-BD_2]
IS1_W03 [5/5]
zna relacyjny model danych oraz reguły modelowania danych w systemach transakcyjnych i analitycznych [IS-S1-BD_3]
IS1_W03 [4/5]
zna wybrane narzędzie komputerowego wspomagania projektowania baz danych i zasady jego obsługi [IS-S1-BD_4]
IS1_W06 [4/5]
potrafi rozwiązywać typowe zadania z zakresu eksploracji danych zarówno za pomocą algebry relacyjnych baz danych, jak i strukturalnego języka zapytań [IS-S1-BD_5]
IS1_U05 [4/5]
potrafi obsługiwać bazy danych, wykorzystując polecenia strukturalnego języka zapytań z różnych grup funkcjonalnych [IS-S1-BD_6]
IS1_U05 [4/5]
potrafi projektować poprawne i integralne relacyjne bazy danych, wykorzystując również wybrane narzędzie komputerowego wspomagania projektowania; umie przygotować właściwą dokumentację projektu [IS-S1-BD_7]
IS1_U04 [3/5] IS1_K02 [3/5] IS1_U05 [4/5] IS1_U06 [4/5]
dostrzega i docenia rolę informatyki dla rozwoju cywilizacji, nauki i techniki, pojmuje interdyscyplinarny charakter informatyki. [IS-S1-BD_8]
IS1_W05 [3/5] IS1_K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [IS-S1-BD_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin IS-S1-BD_1 IS-S1-BD_2 IS-S1-BD_3 IS-S1-BD_5 IS-S1-BD_8
laboratorium [IS-S1-BD_fs_2] 45 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie IS-S1-BD_1 IS-S1-BD_2 IS-S1-BD_4 IS-S1-BD_5 IS-S1-BD_6 IS-S1-BD_7 IS-S1-BD_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)