Bazy danych
Kierunek studiów: Informatyka stosowana
Kod programu: W4-S1IS19.2023

Nazwa modułu: | Bazy danych |
---|---|
Kod modułu: | W4-IS-S1-BD |
Kod programu: | W4-S1IS19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie następujących treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do problematyki transakcyjnych i analitycznych systemów baz danych - koncepcje.
2. Relacyjny model danych: relacja a tabela bazy danych, integralność danych (klucze, klucze obce, klucze unikalne).
3. Algebra relacji bazy danych: atrybuty, dziedziny atrybutów, krotki i relacje; operacje na relacjach.
4. Strukturalny język zapytań (SQL) jako podstawowy język relacyjnych baz danych, w tym jego podzbiory: język zapytań (QDL), język manipulowania danymi (DML), język definiowania danych (DDL), język kontrolowania danych (DCL), język sterowania transakcjami (TCL).
5. Podstawowe i zaawansowane zagadnienia eksploracji danych, w tym selekcja, projekcja, złączenia, sortowanie, grupowanie - funkcje agregujące, podzapytania proste i skorelowane, a także działania wywodzące się z teorii zbiorów. Elementy optymalizacji zapytań do baz danych.
6. Zależności funkcyjne między atrybutami relacji bazy danych. Postacie normalne relacji bazy danych. Reguły dekompozycji.
7. Modelowanie danych, projektowania i implementacji relacyjnych baz danych z wykorzystaniem wybranego narzędzia komputerowego wspomagania projektowania (CASE): model związków encji, transformacja modelu logicznego - diagramu związków encji (ERD) do modelu relacyjnego, implementacja modelu relacyjnego na serwerze bazy danych.
7. Aspekty bezpieczeństwa danych składowanych w bazach danych.
8. Trendy rozwoju technologii baz danych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna działania algebry relacyjnych baz danych [IS-S1-BD_1] |
IS1_W03 [4/5] |
zna polecenia z podziałem na ich grupy funkcjonalne oraz składnię strukturalnego języka zapytań do baz danych [IS-S1-BD_2] |
IS1_W03 [5/5] |
zna relacyjny model danych oraz reguły modelowania danych w systemach transakcyjnych i analitycznych [IS-S1-BD_3] |
IS1_W03 [4/5] |
zna wybrane narzędzie komputerowego wspomagania projektowania baz danych i zasady jego obsługi [IS-S1-BD_4] |
IS1_W06 [4/5] |
potrafi rozwiązywać typowe zadania z zakresu eksploracji danych zarówno za pomocą algebry relacyjnych baz danych, jak i strukturalnego języka zapytań [IS-S1-BD_5] |
IS1_U05 [4/5] |
potrafi obsługiwać bazy danych, wykorzystując polecenia strukturalnego języka zapytań z różnych grup funkcjonalnych [IS-S1-BD_6] |
IS1_U05 [4/5] |
potrafi projektować poprawne i integralne relacyjne bazy danych, wykorzystując również wybrane narzędzie komputerowego wspomagania projektowania; umie przygotować właściwą dokumentację projektu [IS-S1-BD_7] |
IS1_U04 [3/5] |
dostrzega i docenia rolę informatyki dla rozwoju cywilizacji, nauki i techniki, pojmuje interdyscyplinarny charakter informatyki. [IS-S1-BD_8] |
IS1_W05 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [IS-S1-BD_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
IS-S1-BD_1 |
laboratorium [IS-S1-BD_fs_2] | 45 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Projektowanie [e04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
IS-S1-BD_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |