Computer Architecture Field of study: Applied Computer Science
Programme code: W4-S1IS19.2023

Module name: Computer Architecture
Module code: W4-IS-S1-AK
Programme code: W4-S1IS19.2023
Semester:
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie następujących treści kształcenia: 1. Podstawowe pojęcia i kamienie milowe architektury komputerów, wielopoziomowa struktura systemów komputerowych, przykłady współczesnych systemów. 2. Organizacja systemów komputerowych: procesory, pamięć operacyjna, pamięć masowa, urządzenia wejścia/wyjścia. 3. Poziom układów logicznych: układy logiczne, elementy układów pamięci, elementy układów procesora i połączeń wewnątrz systemowych, interfejs wejścia/wyjścia, przykłady. 4. Poziom mikroarchitektury: ścieżka danych procesora, mikrorozkazy, sterowanie na poziomie mikrorozkazów, reguły projektowe i przykłady. 5. Poziom konwencjonalnej listy rozkazów: przegląd ogólny, typy danych i formaty rozkazów, adresowanie, typy rozkazów, sterowanie wykonaniem ciągu rozkazów, przykłady. 6. Poziom systemu operacyjnego: pamięć wirtualna, wirtualne rozkazy wejścia/wyjścia, wirtualne rozkazy dla przetwarzania równoległego, przykłady. 7. Poziom języka asemblera: wprowadzenie do programowania w języku asemblera, makra, biblioteki i inne środki pomocnicze, proces asemblacji i asemblery, konsolidacja modułów i rozmieszczanie w pamięci. 8.Architektury systemów równoległych: wielowątkowość na poziomie układu, procesory wielordzeniowe
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna strukturę i organizację typowych systemów komputerowych [IS-S1-AK_1]
IS1_W03 [5/5]
zna i rozumie koncepcję „konwencjonalnej maszyny” w architekturze systemu komputerowego oraz jej znaczenie dla rozwoju sprzętu i oprogramowania [IS-S1-AK_2]
IS1_W03 [4/5]
zna metody realizacji przetwarzania sekwencyjnego oraz równoległego w systemach komputerowych [IS-S1-AK_3]
IS1_W03 [4/5]
potrafi wskazać i oszacować czynniki wpływające na funkcjonalność oraz wydajność danego systemu komputerowego [IS-S1-AK_4]
IS1_U07 [4/5]
posiada umiejętności w zakresie programowania niskopoziomowego [IS-S1-AK_5]
IS1_U05 [3/5]
rozumie potrzebę śledzenia postępów w rozwoju systemów komputerowych i docenia znaczenie ustawicznego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności [IS-S1-AK_6]
IS1_K01 [3/5] IS1_K03 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [IS-S1-AK_fs_1] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
exam IS-S1-AK_1 IS-S1-AK_2 IS-S1-AK_3
laboratory classes [IS-S1-AK_fs_2] 30 Description [a03] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Working with a computer [d01] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work IS-S1-AK_4 IS-S1-AK_5 IS-S1-AK_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)