Discrete Mathematics and Selected Topics in Cryptography
Field of study: Applied Computer Science
Programme code: W4-S1IS19.2023

Module name: | Discrete Mathematics and Selected Topics in Cryptography |
---|---|
Module code: | W4-IS-S1-MDEK |
Programme code: | W4-S1IS19.2023 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Celem przedmiotu jest zaznajomienie z zagadnieniami związanymi z matematyka dyskretną oraz przedstawienie podstaw teoretycznych współczesnej kryptografii a także przedstawienie głównych problemów dotyczących kryptografii wraz z odpowiednimi algorytmami stosowanymi w rozwiązaniach.
Realizowane treści:
1. Elementy teorii liczb: liczby pierwsze, jednoznaczność rozkładu, NWD, algorytm Euklidesa, równania diofantyczne; kongruencje, arytmetyka modularna, ciała skończone, logarytm dyskretny, małe twierdzenie Fermata i twierdzenie Eulera; sito Eratostenesa, testy pierwszości, algorytm Rabina, rozkład liczby na czynniki, algorytm Fermata.
2. Elementy kryptografii: problem logarytmu dyskretnego, szyfr Cezara, algorytm szyfrujący RSA, algorytm ElGamala i warunki ich bezpieczeństwa, protokół Diffiego - Hellmana. Funkcja skrótu, podpis cyfrowy i uwierzytelnianie.
2. Kombinatoryka: wariacje, permutacje, kombinacje; symbole dwumianowe Newtona i ich własności. Algorytmy generujące proste obiekty kombinatoryczne: permutacje, wariacje, podzbiory zbioru; generowanie losowych obiektów kombinatorycznych; złożoność obliczeniowa i przykłady
zastosowań takich algorytmów.
3. Metody zliczania obiektów: metoda bijektywna; reguła włączania i wyłączania; rekurencja i funkcje tworzące, liczby Fibonacciego.
4. Elementy teorii grafów: podstawowe pojęcia; minimalne drzewo rozpinające; problem minimalnych odległości; grafy Eulera i Hamiltona, problem komiwojażera. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie znaczenie zastosowań matematyki dyskretnej w informatyce [W4-IS-S1-MDEK_01] |
IS1_W01 [4/5] |
zna podstawowe pojęcia i metody obliczeniowe elementarnej teorii liczb [W4-IS-S1-MDEK_02] |
IS1_W01 [4/5] |
zna i opisuje szyfry klasyczne oraz podstawowe kryptosystemy z kluczem publicznym i wyjaśnia matematyczne podstawy ataku na nie [W4-IS-S1-MDEK_03] |
IS1_W01 [3/5] |
zna pojęcia kombinatoryki i algorytmy kombinatoryczne [W4-IS-S1-MDEK_04] |
IS1_W02 [4/5] |
zna pojęcia związane z teorią grafów [W4-IS-S1-MDEK_05] |
IS1_W01 [3/5] |
potrafi zastosować algorytm Euklidesa do rozwiązywania równań diofantycznych liniowych i układów równań kongruencyjnych, potrafi zastosować poznane metody testowania liczb pierwszych i rozkładu liczb na czynniki pierwsze [W4-IS-S1-MDEK_06] |
IS1_U01 [3/5] |
potrafi analizować ataki na RSA i wyjaśnić podstawy matematyczne ataków na szyfry klasyczne i szyfry asymetryczne [W4-IS-S1-MDEK_07] |
IS1_U01 [3/5] |
potrafi zastosować właściwe schematy kombinatoryczne do rozwiązywania problemów informatycznych i przeprowadzić konieczne obliczenia przy pomocy poznanych metod i algorytmów [W4-IS-S1-MDEK_08] |
IS1_U01 [3/5] |
potrafi zastosować terminologię i algorytmy teorii grafów do rozwiązywania problemów informatycznych [W4-IS-S1-MDEK_09] |
IS1_U01 [3/5] |
jest świadom istniejących zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji [W4-IS-S1-MDEK_10] |
IS1_K01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [IS-S1-MDEK_fs_1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Screen presentation [c07] |
exam |
W4-IS-S1-MDEK_01 |
discussion classes [IS-S1-MDEK_fs_2] | 45 |
Activating method – peer learning [b08] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
W4-IS-S1-MDEK_06 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |