Działania interpersonalne w pracy socjalnej
Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-S1SP19.2023
| Nazwa modułu: | Działania interpersonalne w pracy socjalnej |
|---|---|
| Kod modułu: | W3-SP-S1-DIPS |
| Kod programu: | W3-S1SP19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę oraz umiejętności wykorzystywania teorii psychospołecznych w praktyce pracy socjalnej. W ramach zajęć omówione będą założenia i zasady postępowania oraz techniki interwencji stosowane w różnych modelach pracy z jednostką, rodziną i grupą, które mogą wzbogacać warsztat metodologiczny pracownika socjalnego, szczególnie w zakresie diagnozowania trudności i zasobów klientów, a następnie w budowaniu oferty działań interwencyjnych i wspierających. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma świadomość potrzeby profesjonalizacji i doskonalenia zawodu pracownika socjalnego poprzez pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu pokrewnych dyscyplin naukowych [K01] |
PS1_K01 [3/5] |
posiada umiejętność wyjaśnienia etiologii różnorodnych zachowań, umiejętność analizy motywacji i wzorów jednostkowych zachowań i dostosowania do nich działań pomocowych [U01] |
PS1_U03 [4/5] |
posiada umiejętność identyfikowania i analizowania problemów psychospołecznych doświadczanych przez jednostki oraz w obrębie funkcjonowania systemu rodzinnego i w obrębie grup [U02] |
PS1_U03 [4/5] |
posiada umiejętność formułowania celów działań profilaktycznych oraz pomocowych ukierunkowanych na usamodzielnianie osób, rodzin i grup [U03] |
PS1_U03 [4/5] |
zna mechanizmy psychologiczne i procesy psychospołeczne kształtujące intrapsychiczne funkcjonowanie jednostki oraz jej funkcjonowanie w kontekście rodzinnym i grupowym [W01] |
PS1_W01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [01] | 15 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
K01 |
| ćwiczenia [02] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| semestr letni 2025/2026 | Działania interpersonalne w pracy socjalnej [W3-SP-S1-DIPS25] | polski |