Wybrane zagadnienia z historii Słowian południowych 2
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2023
| Nazwa modułu: | Wybrane zagadnienia z historii Słowian południowych 2 |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-FSS1-MI-HSP02 |
| Kod programu: | W1-S1FS19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi zagadnieniami z historii narodów południowosłowiańskich w kontekście dziejów politycznych i społecznych oraz genezy i rozwoju kultury omawianego obszaru. W ramach przedmiotu przewiduje się syntetyczną prezentację najważniejszej problematyki wyznaczającej specyfikę historycznego rozwoju życia polityczno-społecznego i państwowego oraz wybranych idei, szeroko pojętych mitów i tradycji determinujących dawny i obecny kształt cywilizacyjny Słowiańszczyzny południowej. Uwaga studiujących jest zatem koncentrowana na zagadnieniach wspólnot kulturowych, etnicznych, religijnych oraz politycznych, ich specyfice, zależnościach i uwarunkowaniach – analizowanych tak w ujęciu synchronicznym, jak i diachronicznym – obejmujących okres od XIX wieku do współczesności. W szczególności moduł ten służyć ma zrozumieniu przez studiujących więzi między zjawiskami związanymi z formowaniem się w omawianym okresie nowoczesnych kategorii życia kolektywnego (narodu, państwa, kanonu kultury itp.) i aktualnie obserwowanymi procesami / zjawiskami w życiu społecznym prezentowanych zbiorowości. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Osoba studiująca zna i rozumie w sposób pogłębiony i uporządkowany wybrane zagadnienia dotyczące procesów historycznych i kulturowych kształtujących tożsamości lokalne, etniczne i narodowe w krajach Słowiańszczyzny południowej. [W1-FSS1-MI-HSP02_1] |
K_W05 [3/5] |
Osoba studiująca zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową odnoszącą się do wybranych zagadnień z dziejów Słowiańszczyzny południowej. [W1-FSS1-MI-HSP02_2] |
K_W06 [3/5] |
Osoba studiująca potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące historii i kultury Słowiańszczyzny południowej poprzez dobór właściwych źródeł i informacji, dokonywanie ich krytycznej analizy i syntezy oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi. [W1-FSS1-MI-HSP02_3] |
K_U02 [2/5] |
Osoba studiująca potrafi samodzielnie opracować wybrane złożone zagadnienia z historii Słowian południowych, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz z zachowaniem zasad obiektywności i stylu akademickiego. [W1-FSS1-MI-HSP02_4] |
K_U04 [3/5] |
Osoba studiująca potrafi zastosować posiadaną wiedzę, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska dotyczące wybranych ogólnych, jak i szczegółowych zagadnień dotyczących historii i kultury Słowiańszczyzny południowej, dyskutować o nich, biorąc udział w debacie. [W1-FSS1-MI-HSP02_5] |
K_U06 [3/5] |
Osoba studiująca wyraża gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu historii Słowian południowych. [W1-FSS1-MI-HSP02_6] |
K_K01 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [W1-FSS1-MI-HSP02_cw] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
W1-FSS1-MI-HSP02_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||