Wybrane zagadnienia z historii Słowian południowych 2 Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S1FS19.2023

Nazwa modułu: Wybrane zagadnienia z historii Słowian południowych 2
Kod modułu: W1-FSS1-MI-HSP02
Kod programu: W1-S1FS19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi zagadnieniami z historii narodów południowosłowiańskich w kontekście dziejów politycznych i społecznych oraz genezy i rozwoju kultury omawianego obszaru. W ramach przedmiotu przewiduje się syntetyczną prezentację najważniejszej problematyki wyznaczającej specyfikę historycznego rozwoju życia polityczno-społecznego i państwowego oraz wybranych idei, szeroko pojętych mitów i tradycji determinujących dawny i obecny kształt cywilizacyjny Słowiańszczyzny południowej. Uwaga studiujących jest zatem koncentrowana na zagadnieniach wspólnot kulturowych, etnicznych, religijnych oraz politycznych, ich specyfice, zależnościach i uwarunkowaniach – analizowanych tak w ujęciu synchronicznym, jak i diachronicznym – obejmujących okres od XIX wieku do współczesności. W szczególności moduł ten służyć ma zrozumieniu przez studiujących więzi między zjawiskami związanymi z formowaniem się w omawianym okresie nowoczesnych kategorii życia kolektywnego (narodu, państwa, kanonu kultury itp.) i aktualnie obserwowanymi procesami / zjawiskami w życiu społecznym prezentowanych zbiorowości.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Osoba studiująca zna i rozumie w sposób pogłębiony i uporządkowany wybrane zagadnienia dotyczące procesów historycznych i kulturowych kształtujących tożsamości lokalne, etniczne i narodowe w krajach Słowiańszczyzny południowej. [W1-FSS1-MI-HSP02_1]
K_W05 [3/5]
Osoba studiująca zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię ogólną i szczegółową odnoszącą się do wybranych zagadnień z dziejów Słowiańszczyzny południowej. [W1-FSS1-MI-HSP02_2]
K_W06 [3/5]
Osoba studiująca potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące historii i kultury Słowiańszczyzny południowej poprzez dobór właściwych źródeł i informacji, dokonywanie ich krytycznej analizy i syntezy oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi. [W1-FSS1-MI-HSP02_3]
K_U02 [2/5]
Osoba studiująca potrafi samodzielnie opracować wybrane złożone zagadnienia z historii Słowian południowych, z poszanowaniem prawa autorskiego oraz z zachowaniem zasad obiektywności i stylu akademickiego. [W1-FSS1-MI-HSP02_4]
K_U04 [3/5]
Osoba studiująca potrafi zastosować posiadaną wiedzę, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska dotyczące wybranych ogólnych, jak i szczegółowych zagadnień dotyczących historii i kultury Słowiańszczyzny południowej, dyskutować o nich, biorąc udział w debacie. [W1-FSS1-MI-HSP02_5]
K_U06 [3/5]
Osoba studiująca wyraża gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu historii Słowian południowych. [W1-FSS1-MI-HSP02_6]
K_K01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [W1-FSS1-MI-HSP02_cw] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin W1-FSS1-MI-HSP02_1 W1-FSS1-MI-HSP02_2 W1-FSS1-MI-HSP02_3 W1-FSS1-MI-HSP02_4 W1-FSS1-MI-HSP02_5 W1-FSS1-MI-HSP02_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)