Metody badań jakościowych
Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-S1SP19.2023
| Nazwa modułu: | Metody badań jakościowych |
|---|---|
| Kod modułu: | W3-SP-S1-MBJ |
| Kod programu: | W3-S1SP19.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu jest dostarczenie wiedzy o specyfice badań jakościowych, rodzajach metod i technik badawczych, sposobach planowania i prowadzenia badania jakościowego, sposobach gromadzenia danych oraz metodach analizy i interpretacji. Szczególna uwaga zostanie poświęcona przydatności i adekwatności metod badań jakościowych w pracy pracownika socjalnego. Zajęcia mają charakter warsztatowy, a ich celem jest zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności w zakresie prowadzenia i realizacji badań jakościowych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
jest gotowy do współpracy grupowej podczas przygotowania i realizacji jakościowego projektu badawczego [K02] |
PS1_K02 [3/5] |
potrafi przygotować, zrealizować i zaprezentować projekt badawczy w oparciu o metody jakościowe [U01] |
PS1_U01 [4/5] |
potrafi dostrzec problemy badawcze, których specyfika wymaga zastosowania podejścia jakościowego; umie krytycznie ocenić przydatność i adekwatność wybranych metod jakościowych w analizie zjawisk społecznych [U02] |
PS1_U01 [4/5] |
potrafi współpracować w grupie w przygotowaniu projektu badawczego, posiada umiejętności komunikacji i prezentowania wspólnych rezultatów badawczych [U03] |
PS1_U07 [3/5] |
zna specyfikę badań jakościowych, potrafi wskazać podstawowe nurty teoretyczne charakterystyczne dla podejścia jakościowego [W01] |
PS1_W05 [4/5] |
zna wybrane metody i techniki badań jakościowych i wie jak je dobierać w celu rozwiązania problemu badawczego [W02] |
PS1_W05 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| warsztat [01] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Projektowanie [e04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K02 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| semestr letni 2025/2026 | Metody badań jakościowych [W3-SP-S1-MBJ24] | polski |
| semestr letni 2024/2025 | Metody badań jakościowych [W3-SP-S1-MBJ24] | polski |