Pedagogika dla pracy socjalnej
Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-S1SP19.2023

Nazwa modułu: | Pedagogika dla pracy socjalnej |
---|---|
Kod modułu: | W3-SP-S1-PPS |
Kod programu: | W3-S1SP19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Kurs ma na celu włączenie pedagogicznej perspektywy do nauczania pracy socjalnej w tym zakresie, który uzasadniony jest:
historycznym związkiem pracy socjalnej w Polsce z pedagogiką społeczną;
użytecznością narzędzi dydaktycznych pedagogiki i andragogiki w pracy socjalnej;
krytyczną refleksją pedagogiczną nad źródłami i konsekwencjami nieprzystosowania społecznego a także nad uprzedzeniami i dyskryminacją społeczną.
Szczególna uwaga zwrócona jest na wartości i idee pedagogiki humanistycznej, krytycznej i emancypacyjnej oraz działania i programy pedagogiczne służące demokratyzacji życia społecznego, eliminowaniu nierówności społecznej i upodmiotowianiu relacji społecznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma gotowość do ciągłego wzbogacania zasobów wiedzy i zachowuje otwartość i elastyczność wobec tego, co nowe i obce w dotychczasowym doświadczeniu [K01] |
PS1_K01 [2/5] |
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i pracy socjalnej w celu identyfikowania i analizowania zagrożeń w wychowaniu i edukacji [U01] |
PS1_U01 [2/5] |
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk i procesów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki wybranych środowisk wychowawczych i uwarunkowań ich dysfunkcji [U02] |
PS1_U01 [3/5] |
ma wiedzę dotyczącą różnych aspektów procesu wychowania i edukacji we wszystkich cyklach życia człowieka [W01] |
PS1_W01 [2/5] |
zna wybrane koncepcje człowieka z obszaru nauk pedagogicznych [W02] |
PS1_W02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
K01 |
ćwiczenia [02] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |