Pedagogika dla pracy socjalnej Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-S1SP19.2023

Nazwa modułu: Pedagogika dla pracy socjalnej
Kod modułu: W3-SP-S1-PPS
Kod programu: W3-S1SP19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Kurs ma na celu włączenie pedagogicznej perspektywy do nauczania pracy socjalnej w tym zakresie, który uzasadniony jest: historycznym związkiem pracy socjalnej w Polsce z pedagogiką społeczną; użytecznością narzędzi dydaktycznych pedagogiki i andragogiki w pracy socjalnej; krytyczną refleksją pedagogiczną nad źródłami i konsekwencjami nieprzystosowania społecznego a także nad uprzedzeniami i dyskryminacją społeczną. Szczególna uwaga zwrócona jest na wartości i idee pedagogiki humanistycznej, krytycznej i emancypacyjnej oraz działania i programy pedagogiczne służące demokratyzacji życia społecznego, eliminowaniu nierówności społecznej i upodmiotowianiu relacji społecznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma gotowość do ciągłego wzbogacania zasobów wiedzy i zachowuje otwartość i elastyczność wobec tego, co nowe i obce w dotychczasowym doświadczeniu [K01]
PS1_K01 [2/5] PS1_K04 [2/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i pracy socjalnej w celu identyfikowania i analizowania zagrożeń w wychowaniu i edukacji [U01]
PS1_U01 [2/5] PS1_U03 [2/5] PS1_U05 [2/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk i procesów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki wybranych środowisk wychowawczych i uwarunkowań ich dysfunkcji [U02]
PS1_U01 [3/5] PS1_U03 [2/5]
ma wiedzę dotyczącą różnych aspektów procesu wychowania i edukacji we wszystkich cyklach życia człowieka [W01]
PS1_W01 [2/5] PS1_W03 [2/5]
zna wybrane koncepcje człowieka z obszaru nauk pedagogicznych [W02]
PS1_W02 [2/5] PS1_W03 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin K01 U01 U02 W01 W02
ćwiczenia [02] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)