Teorie i metody pracy socjalnej z jednostką i rodziną Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-S1SP19.2023

Nazwa modułu: Teorie i metody pracy socjalnej z jednostką i rodziną
Kod modułu: W3-SP-S1-TMJ
Kod programu: W3-S1SP19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł stanowi niezbędny element kształtowania wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Jego celem jest zapoznanie osób studiujących z podstawową metodą wykorzystywaną w pracy socjalnej, którą jest praca z indywidualnym przypadkiem. Obejmuje prezentację kluczowych pojęć, zasad i zagadnień metodycznych, ze szczególnym naciskiem na nabycie umiejętności diagnozowania potrzeb oraz zasobów jednostek i ich rodzin. Moduł posiada swoją kontynuację w kolejnym semestrze pt. „Teorie i metody pracy socjalnej z grupą i społecznością lokalną”, co dostarcza osobom studiującym komplementarną wiedzę i umiejętności w zakresie klasycznych metod pracy socjalnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
samodzielnie zdobywa wiedzę, dokonuje analizy własnych działań, potrafi wskazać obszary wymagające uzupełnienia i podejmuje się ich doskonalenia [K01]
PS1_K01 [3/5] PS1_K05 [3/5]
potrafi posługiwać się narzędziami diagnostycznymi w celu zbadania potrzeb i zasobów oraz doboru właściwej metody działań w pracy z jednostką i rodziną [U01]
PS1_U01 [5/5] PS1_U02 [3/5] PS1_U06 [4/5]
potrafi animować, inspirować i wspierać do samodzielności osoby w trudnej sytuacji, z uwzględnieniem zróżnicowanych motywacji i źródeł poszczególnych zachowań [U02]
PS1_U03 [4/5] PS1_U04 [3/5] PS1_U06 [3/5]
zna podstawową terminologię oraz metody i modele pracy socjalnej z jednostką i rodziną [W01]
PS1_W01 [3/5] PS1_W06 [5/5] PS1_W08 [3/5]
zna narzędzia diagnostyczne i procedury wykonywania typowych zadań pracownika socjalnego w procesie pomocy jednostkom i rodzinom [W02]
PS1_W05 [2/5] PS1_W06 [5/5] PS1_W08 [3/5] PS1_W09 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin K01 U01 U02 W01 W02
ćwiczenia [02] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)