Teorie i metody pracy socjalnej z jednostką i rodziną
Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-S1SP19.2023

Nazwa modułu: | Teorie i metody pracy socjalnej z jednostką i rodziną |
---|---|
Kod modułu: | W3-SP-S1-TMJ |
Kod programu: | W3-S1SP19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł stanowi niezbędny element kształtowania wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Jego celem jest zapoznanie osób studiujących z podstawową metodą wykorzystywaną w pracy socjalnej, którą jest praca z indywidualnym przypadkiem. Obejmuje prezentację kluczowych pojęć, zasad i zagadnień metodycznych, ze szczególnym naciskiem na nabycie umiejętności diagnozowania potrzeb oraz zasobów jednostek i ich rodzin.
Moduł posiada swoją kontynuację w kolejnym semestrze pt. „Teorie i metody pracy socjalnej z grupą i społecznością lokalną”, co dostarcza osobom studiującym komplementarną wiedzę i umiejętności w zakresie klasycznych metod pracy socjalnej.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
samodzielnie zdobywa wiedzę, dokonuje analizy własnych działań, potrafi wskazać obszary wymagające uzupełnienia i podejmuje się ich doskonalenia [K01] |
PS1_K01 [3/5] |
potrafi posługiwać się narzędziami diagnostycznymi w celu zbadania potrzeb i zasobów oraz doboru właściwej metody działań w pracy z jednostką i rodziną [U01] |
PS1_U01 [5/5] |
potrafi animować, inspirować i wspierać do samodzielności osoby w trudnej sytuacji, z uwzględnieniem zróżnicowanych motywacji i źródeł poszczególnych zachowań [U02] |
PS1_U03 [4/5] |
zna podstawową terminologię oraz metody i modele pracy socjalnej z jednostką i rodziną
[W01] |
PS1_W01 [3/5] |
zna narzędzia diagnostyczne i procedury wykonywania typowych zadań pracownika socjalnego w procesie pomocy jednostkom i rodzinom [W02] |
PS1_W05 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
egzamin |
K01 |
ćwiczenia [02] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |