Podstawy ekologii
Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023
| Nazwa modułu: | Podstawy ekologii |
|---|---|
| Kod modułu: | W2-AQ-S1-014 |
| Kod programu: | W2-S1AQ20.2023 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 6 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta ze współczesnymi zagrożeniami cywilizacyjnymi, szczególnie związanymi z gospodarowaniem wodą i odpowiedzią na nie w postaci założeń idei zrównoważonego rozwoju w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Uczestnik modułu poznaje wskaźniki i miary realizacji założeń zrównoważonego rozwoju. Moduł umożliwi poznanie zróżnicowania i funkcjonowania środowiska przyrodniczego, zależności między
organizmami a środowiskiem, strategii życiowych roślin i zwierząt, czynników ekologicznych, biomów i ekosystemów. Zdobyta wiedza i umiejętności
przyczynią się do zrozumienia funkcjonowania organizmów w środowisku przyrodniczym oraz konieczności zachowania i ochrony bioróżnorodności. W oparciu o informacje przekazane w trakcie zajęć wykładowych i konwersatoryjnych student potrafi samodzielnie opracować zarys strategii rozwoju firmy lub jednostki samorządu, samodzielnie identyfikując problemy środowiskowe i powiązane z nimi uwarunkowania społeczne i gospodarcze. Będzie również przygotowany do podejmowania dyskusji i obrony własnych argumentów na rzecz wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju, którego nauczy się podczas prezentacji samodzielnego opracowania. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Podstawy hydrobiologii [W2-AQ-S1-008]
Podstawy hydrogeologii [W2-AQ-S1-010] Podstawy hydrologii [W2-AQ-S1-009] |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Definiuje ekologię jako naukę, przedstawia podstawowy zakres i zadania badawcze oraz właściwości środowiska przyrodniczego. [W2-AQ-S1-014 _1] |
AQ1_W01 [4/5] |
Klasyfikuje, opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia stosowane w ekologii. Definiuje pojęcie zrównoważonego rozwoju i zakres tego pojęcia w oparciu o dokumenty prawa krajowego i międzynarodowego i stosowanych rozwiązań i dobrych praktyk w praktyce. [W2-AQ-S1-014 _2] |
AQ1_W01 [4/5] |
Rozumie i wyjaśnia koncepcję zrównoważonego rozwoju, jako modelu rozwoju cywilizacji, w tym zarządzania zgodnego z jego zasadami. [W2-AQ-S1-014 _3] |
AQ1_W01 [4/5] |
Identyfikuje problemy środowiskowe, gospodarcze i społeczne i proponuje ich rozwiązanie w oparciu o założenia zrównoważonego rozwoju. Ocenia czynniki ekologiczne, wpływające na różnorodność organizmów i zależności w środowiskach lądowych i wodnych. [W2-AQ-S1-014 _4] |
AQ1_W01 [4/5] |
Określa i wyjaśnia oddziaływania działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów lądowych i wodnych. Przedstawia zagrożenia i sposoby poprawy funkcjonowania ekosystemów lądowych i wodnych oraz metody badań ekologicznych [W2-AQ-S1-014 _6] |
AQ1_W01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [W2-AQ-S1 _014 fs 1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W2-AQ-S1-014 _1 |
| laboratorium [W2-AQ-S1 _014 fs 2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] |
zaliczenie |
W2-AQ-S1-014 _4 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||