Podstawy ekologii Kierunek studiów: Aquamatyka - interdyscyplinarne gospodarowanie środowiskami wodnymi
Kod programu: W2-S1AQ20.2023

Nazwa modułu: Podstawy ekologii
Kod modułu: W2-AQ-S1-014
Kod programu: W2-S1AQ20.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta ze współczesnymi zagrożeniami cywilizacyjnymi, szczególnie związanymi z gospodarowaniem wodą i odpowiedzią na nie w postaci założeń idei zrównoważonego rozwoju w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Uczestnik modułu poznaje wskaźniki i miary realizacji założeń zrównoważonego rozwoju. Moduł umożliwi poznanie zróżnicowania i funkcjonowania środowiska przyrodniczego, zależności między organizmami a środowiskiem, strategii życiowych roślin i zwierząt, czynników ekologicznych, biomów i ekosystemów. Zdobyta wiedza i umiejętności przyczynią się do zrozumienia funkcjonowania organizmów w środowisku przyrodniczym oraz konieczności zachowania i ochrony bioróżnorodności. W oparciu o informacje przekazane w trakcie zajęć wykładowych i konwersatoryjnych student potrafi samodzielnie opracować zarys strategii rozwoju firmy lub jednostki samorządu, samodzielnie identyfikując problemy środowiskowe i powiązane z nimi uwarunkowania społeczne i gospodarcze. Będzie również przygotowany do podejmowania dyskusji i obrony własnych argumentów na rzecz wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju, którego nauczy się podczas prezentacji samodzielnego opracowania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Podstawy hydrobiologii [W2-AQ-S1-008]
Podstawy hydrogeologii [W2-AQ-S1-010]
Podstawy hydrologii [W2-AQ-S1-009]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Definiuje ekologię jako naukę, przedstawia podstawowy zakres i zadania badawcze oraz właściwości środowiska przyrodniczego. [W2-AQ-S1-014 _1]
AQ1_W01 [4/5] AQ1_U01 [4/5]
Klasyfikuje, opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia stosowane w ekologii. Definiuje pojęcie zrównoważonego rozwoju i zakres tego pojęcia w oparciu o dokumenty prawa krajowego i międzynarodowego i stosowanych rozwiązań i dobrych praktyk w praktyce. [W2-AQ-S1-014 _2]
AQ1_W01 [4/5] AQ1_U01 [4/5] AQ1_U03 [4/5]
Rozumie i wyjaśnia koncepcję zrównoważonego rozwoju, jako modelu rozwoju cywilizacji, w tym zarządzania zgodnego z jego zasadami. [W2-AQ-S1-014 _3]
AQ1_W01 [4/5] AQ1_U03 [4/5]
Identyfikuje problemy środowiskowe, gospodarcze i społeczne i proponuje ich rozwiązanie w oparciu o założenia zrównoważonego rozwoju. Ocenia czynniki ekologiczne, wpływające na różnorodność organizmów i zależności w środowiskach lądowych i wodnych. [W2-AQ-S1-014 _4]
AQ1_W01 [4/5] AQ1_W04 [3/5] AQ1_U03 [3/5] AQ1_K03 [3/5]
Określa i wyjaśnia oddziaływania działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów lądowych i wodnych. Przedstawia zagrożenia i sposoby poprawy funkcjonowania ekosystemów lądowych i wodnych oraz metody badań ekologicznych [W2-AQ-S1-014 _6]
AQ1_W01 [4/5] AQ1_U02 [4/5] AQ1_U03 [4/5] AQ1_K01 [4/5] AQ1_K03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-AQ-S1 _014 fs 1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin W2-AQ-S1-014 _1 W2-AQ-S1-014 _2 W2-AQ-S1-014 _3 W2-AQ-S1-014 _4
laboratorium [W2-AQ-S1 _014 fs 2] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie W2-AQ-S1-014 _4 W2-AQ-S1-014 _6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)