Rekultywacja i zagospodarowanie odpadów pogórniczych
Kierunek studiów: Administrowanie środowiskiem
Kod programu: W5-S2AS20.2022

Nazwa modułu: | Rekultywacja i zagospodarowanie odpadów pogórniczych |
---|---|
Kod modułu: | 2AS_RZOP |
Kod programu: | W5-S2AS20.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z praktycznym doborem różnymi kierunkami rekultywacji i zagospodarowania terenów pogórniczych w oparciu o uwarunkowania prawne oraz o najnowsze metody techniczne, biologiczne oraz z wykorzystaniem procesów przyrodniczych. Na podstawie wybranych przykładów – studenci będą mogli zweryfikować czy zrealizowane zostały cele rekultywacji, określić pozytywne i negatywne aspekty związane z rekultywacją, dostrzec rolę procesów przyrodniczych w rekultywacji i zidentyfikować ograniczenia, które uniemożliwiły przeprowadzenie właściwych zabiegów |
Wymagania wstępne: | Wiedza z podstaw prawa ochrony środowiska, bioróżnorodności roślin i zwierząt, ekologii |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Wymienia formy degradacji środowiska (gleb), ich naturalne i antropogeniczne przyczyny oraz skutki, zna różnice pomiędzy terenami zdegradowanymi a zdewastowanymi [2AS_RZOP_01] |
K_W04 [4/5] |
Zna sposoby klasyfikacji terenów zdegradowanych oraz szkód powstałych w wyniku działalności górniczej [2AS_RZOP_02] |
K_W05 [4/5] |
Wymienia kierunki rekultywacji i zagospodarowaniem odpadów pogórniczych [2AS_RZOP_03] |
K_W05 [4/5] |
Wymienia i charakteryzuje zależności pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego w aspekcie doboru procesie rekultywacji terenów zdegradowanych [2AS_RZOP_04] |
K_W04 [3/5] |
Zna uwarunkowania prawne związane z rekultywacją i zagospodarowaniem odpadów pogórniczych oraz naprawą szkód w środowisku [2AS_RZOP_05] |
K_W03 [5/5] |
Zna metody badawcze stosowane w rekultywacji odpadów pogórniczych, korzyści i ograniczenia związane z ich zastosowaniem i wykazuje potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy iw jej wykorzystania w planowaniu zabiegów rekultywacji [2AS_RZOP_06] |
K_W05 [3/5] |
Opracowuje indywidualnie i w zespole projekty związane z rekultywacją i zagospodarowaniem odpadów pogórniczych [2AS_RZOP_07] |
K_U02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Aktywność studenta podczas wizji terenowych oraz zajęć laboratoryjnych [2AS_RZOP_w_1] | Ocenie ciągłej podlega stopień zaangażowanie studenta w zajęcia, przygotowanie do zajęć, poprawność wykorzystania wiedzy zdobytej podczas zajęć laboratoryjnych i wizji terenowych |
2AS_RZOP_01 |
Kolokwium/pisemna praca sprawdzająca/esej [2AS_RZOP_w_2] | Weryfikacji podlega stopień przyswojenia wiedzy na temat degradacji środowiska jej przyczyn i skutków, metod rekultywacji odpadów pogórniczych, aktów prawnych dotyczących rekultywacji i zagospodarowania odpadów pogórniczych |
2AS_RZOP_01 |
Projekt [2AS_RZOP_w_3] | Studenci pojedynczo lub w zespole przygotowują projekt na wybrany temat. Ocenie podlega zawartość merytoryczna, zgodność projektu z tematem prezentacji, sposób prezentacji, dobór źródeł (naukowych, internetowych, prawnych), umiejętność powiązania obserwacji terenowych z danymi literaturowymi oraz regulacjami prawnymi umiejętność dyskusji w grupie i poprawnego argumentowania w celu rozwiązania postawionego problemu, umiejętność znalezienie i powiązania regulacji prawnych z wyborem odpowiednich zabiegów rekultywacji danego |
2AS_RZOP_04 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
laboratorium [2AS_RZOP_fs_1] | Praca z aktami prawnymi dotyczącymi rekultywacji terenów zdegradowanych, dokumentacjami rekultywacji technicznych i biologicznych prowadzonych na terenach poprzemysłowych (praca z materiałami źródłowymi, dyskusja, praca w małych grupach)
wizje (warsztaty terenowe) - studenci podczas wyjazdów terenowych na tereny zdegradowane w wyniku działalności przemysłu zapoznają się z różnymi typami nieużytków poprzemysłowych, formami degradacji środowiska, omawiają czynniki abiotyczne i biotyczne oraz uwarunkowania prawne, które mogą mieć wpływ na dobór metod rekultywacji, zapoznają się z kierunkami rekultywacji w oparciu o procesy techniczne jak również z wykorzystaniem metod biologicznych
przygotowanie projektu na wybrany temat (burza mózgów, dyskusja, praca w małych grupach)
prezentacja projektu (referat, dyskusja, praca z materiałami źródłowymi) |
30 | Zebranie materiałów na temat rekultywowanych terenów zdegradowanych w wyniku działalności przemysłowej, przygotowanie eseju/referatu na zadany temat
przygotowanie prezentacji na zadany temat na podstawie danych źródłowych oraz (obserwacji) zebranych w terenie |
45 |
Aktywność studenta podczas wizji terenowych oraz zajęć laboratoryjnych [2AS_RZOP_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |