Rekultywacja i zagospodarowanie odpadów pogórniczych Kierunek studiów: Administrowanie środowiskiem
Kod programu: W5-S2AS20.2022

Nazwa modułu: Rekultywacja i zagospodarowanie odpadów pogórniczych
Kod modułu: 2AS_RZOP
Kod programu: W5-S2AS20.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z praktycznym doborem różnymi kierunkami rekultywacji i zagospodarowania terenów pogórniczych w oparciu o uwarunkowania prawne oraz o najnowsze metody techniczne, biologiczne oraz z wykorzystaniem procesów przyrodniczych. Na podstawie wybranych przykładów – studenci będą mogli zweryfikować czy zrealizowane zostały cele rekultywacji, określić pozytywne i negatywne aspekty związane z rekultywacją, dostrzec rolę procesów przyrodniczych w rekultywacji i zidentyfikować ograniczenia, które uniemożliwiły przeprowadzenie właściwych zabiegów
Wymagania wstępne:
Wiedza z podstaw prawa ochrony środowiska, bioróżnorodności roślin i zwierząt, ekologii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wymienia formy degradacji środowiska (gleb), ich naturalne i antropogeniczne przyczyny oraz skutki, zna różnice pomiędzy terenami zdegradowanymi a zdewastowanymi [2AS_RZOP_01]
K_W04 [4/5]
Zna sposoby klasyfikacji terenów zdegradowanych oraz szkód powstałych w wyniku działalności górniczej [2AS_RZOP_02]
K_W05 [4/5]
Wymienia kierunki rekultywacji i zagospodarowaniem odpadów pogórniczych [2AS_RZOP_03]
K_W05 [4/5]
Wymienia i charakteryzuje zależności pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego w aspekcie doboru procesie rekultywacji terenów zdegradowanych [2AS_RZOP_04]
K_W04 [3/5] K_U01 [3/5]
Zna uwarunkowania prawne związane z rekultywacją i zagospodarowaniem odpadów pogórniczych oraz naprawą szkód w środowisku [2AS_RZOP_05]
K_W03 [5/5]
Zna metody badawcze stosowane w rekultywacji odpadów pogórniczych, korzyści i ograniczenia związane z ich zastosowaniem i wykazuje potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy iw jej wykorzystania w planowaniu zabiegów rekultywacji [2AS_RZOP_06]
K_W05 [3/5] K_U09 [3/5]
Opracowuje indywidualnie i w zespole projekty związane z rekultywacją i zagospodarowaniem odpadów pogórniczych [2AS_RZOP_07]
K_U02 [4/5] K_U05 [3/5] K_K02 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywność studenta podczas wizji terenowych oraz zajęć laboratoryjnych [2AS_RZOP_w_1]
Ocenie ciągłej podlega stopień zaangażowanie studenta w zajęcia, przygotowanie do zajęć, poprawność wykorzystania wiedzy zdobytej podczas zajęć laboratoryjnych i wizji terenowych
2AS_RZOP_01 2AS_RZOP_02 2AS_RZOP_03 2AS_RZOP_04 2AS_RZOP_07
Kolokwium/pisemna praca sprawdzająca/esej [2AS_RZOP_w_2]
Weryfikacji podlega stopień przyswojenia wiedzy na temat degradacji środowiska jej przyczyn i skutków, metod rekultywacji odpadów pogórniczych, aktów prawnych dotyczących rekultywacji i zagospodarowania odpadów pogórniczych
2AS_RZOP_01 2AS_RZOP_02 2AS_RZOP_03 2AS_RZOP_04
Projekt [2AS_RZOP_w_3]
Studenci pojedynczo lub w zespole przygotowują projekt na wybrany temat. Ocenie podlega zawartość merytoryczna, zgodność projektu z tematem prezentacji, sposób prezentacji, dobór źródeł (naukowych, internetowych, prawnych), umiejętność powiązania obserwacji terenowych z danymi literaturowymi oraz regulacjami prawnymi umiejętność dyskusji w grupie i poprawnego argumentowania w celu rozwiązania postawionego problemu, umiejętność znalezienie i powiązania regulacji prawnych z wyborem odpowiednich zabiegów rekultywacji danego
2AS_RZOP_04 2AS_RZOP_05 2AS_RZOP_06 2AS_RZOP_07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [2AS_RZOP_fs_1]
Praca z aktami prawnymi dotyczącymi rekultywacji terenów zdegradowanych, dokumentacjami rekultywacji technicznych i biologicznych prowadzonych na terenach poprzemysłowych (praca z materiałami źródłowymi, dyskusja, praca w małych grupach) wizje (warsztaty terenowe) - studenci podczas wyjazdów terenowych na tereny zdegradowane w wyniku działalności przemysłu zapoznają się z różnymi typami nieużytków poprzemysłowych, formami degradacji środowiska, omawiają czynniki abiotyczne i biotyczne oraz uwarunkowania prawne, które mogą mieć wpływ na dobór metod rekultywacji, zapoznają się z kierunkami rekultywacji w oparciu o procesy techniczne jak również z wykorzystaniem metod biologicznych przygotowanie projektu na wybrany temat (burza mózgów, dyskusja, praca w małych grupach) prezentacja projektu (referat, dyskusja, praca z materiałami źródłowymi)
30
Zebranie materiałów na temat rekultywowanych terenów zdegradowanych w wyniku działalności przemysłowej, przygotowanie eseju/referatu na zadany temat przygotowanie prezentacji na zadany temat na podstawie danych źródłowych oraz (obserwacji) zebranych w terenie
45 Aktywność studenta podczas wizji terenowych oraz zajęć laboratoryjnych [2AS_RZOP_w_1] Kolokwium/pisemna praca sprawdzająca/esej [2AS_RZOP_w_2] Projekt [2AS_RZOP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)