Moduł ogólnouczelniany - Żywioły świata
Field of study: Geology
Programme code: W2-S2GE19.2022

Module name: | Moduł ogólnouczelniany - Żywioły świata |
---|---|
Module code: | 2GE-12 |
Programme code: | W2-S2GE19.2022 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Wychodząc z klasycznego rozumienia żywiołów świata, studenci dowiadują się jak odnosi się do antycznego dziedzictwa współczesna nauka. Uczestnicy wykładu zostają sprowokowani do nieustannego rozszerzania własnej wiedzy o zagadnienie z dyscyplin pokrewnych – w myśl motto tego wykładu: „Świat nie dzieje się w obrębie dyscyplin, a pomiędzy nimi”. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny ukazujący w miejscach styku poszczególnych dziedzin nauki, życia, historii, filozofii, polityki, a nawet gospodarki, jak te dziedziny stykają się z sobą, a także jak wygląda przepływ relacji i informacji pomiędzy nimi. |
Prerequisites: | Ze względu na to, że zajęcia będą dotyczyły studentów z różnych kierunków nauk humanistycznych, jak i przyrodniczych, nie mają zastosowania żadne wymagania wstępne. Moduł oparty jest na ogólnym wykształceniu studentów i ciągłym odnoszeniu się do historii cywilizacji. |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Dowiaduje się jak zorganizowany jest Wszechświat w mikroskali i makroskali. [2GE-12-1] |
2GE_W1 [3/5] |
Bierze udział w dyskusji dotyczącej ewolucji piękna, istoty szczęścia oraz przyszłości rodzaju ludzkiego. [2GE-12-10] |
2GE_W4 [2/5] |
Rozumie znaczenie własności intelektualnej (praw autorskich). Postępuje etycznie i zgodnie z prawem w stosunku do cudzej własności intelektualnej. Rozróżnia prawa autorskie od majątkowych. Ma świadomość czym jest plagiat i autoplagiat oraz jak uniknąć takich zagrożeń. Przystępując do zaliczenia potrafi zacytować cudze treści, sporządzić przypis dolny, sporządzić bibliografię, potrafi zacytować cudzą własność intelektualną w tekście np.: materiały pochodzące z artykułów, książek, innych mediów, myśli i sformułowania innych osób oraz ilustracje. Potrafi zacytować pochodzenie informacji zastosowanej w utworach pochodnych, czyli opracowaniu własnym wyników innych autorów np.: rysunki, wykresy, diagramy, tabele. Potrafi właściwie podać źródło pochodzenia oryginalnego materiału, podpisać i zacytować materiały własne, rozróżnia cytat od cytowania. [2GE-12-11] |
2GE_W4 [1/5] |
Poznaje czym jest ogień, poznaje jego historię, dowiaduje się czym jest ogień gwiazd, na czym polega termodynamiczna maszyna globu ziemskiego oraz jak doszło do udomowienia ognia przez człowieka. Poznaje społeczne konsekwencje stosowania ognia przez ludzi w przeszłości i obecnie. [2GE-12-2] |
2GE_W1 [2/5] |
Zapoznaje się z historią naturalną wody. Na przykładzie budowy atomu wodoru oraz tlenu, a także budowy cząsteczki wody poznaje podstawowe prawa chemii i fizyki. Dowiaduje się o konsekwencjach obiegu wody w przyrodzie oraz o znaczeniu przemian stanu skupienia wody dla życia biologicznego oraz geomorfologii. Zapoznaje się z termodynamiką oceanów i ich historią. [2GE-12-3] |
2GE_W1 [2/5] |
Zdobywa wiedzę dotyczącą historii naturalnej atmosfery. Analizuje rolę CO2, tlenu i innych składników atmosfery oraz konsekwencji obiegu gazów w atmosferze. Precyzuje zagrożenia związane z globalnym ociepleniem. Dowiaduje się o znaczeniu izotopu węgla 14C i jego roli w datowaniach obiektów historycznych, archeologicznych i prehistorycznych. Poznaje inne sposoby datowania momentu powstania obiektów kosmicznych, geologicznych, paleontologicznych oraz zdarzeń. [2GE-12-4] |
2GE_W1 [2/5] |
Zapoznaje się z historią naturalną Ziemi – zarówno materii, z której składa się planeta, jak i krótką historią globu ziemskiego w sensie astronomicznym i geologicznym. Zdobywa podstawową wiedzę z zakresu samoorganizacji materii. [2GE-12-5] |
2GE_W1 [1/5] |
Zapoznaje się z historią naturalną życia na Ziemi oraz z rolą procesu starzenia i śmierci w procesie ewolucji biologicznej. [2GE-12-6] |
2GE_W1 [1/5] |
Zapoznaje się z problemem powstania ludzi, w odniesieniu do projektów naukowych badających to zagadnienie z zakresu anatomii, paleoantropologii, antropologii, genetyki, demografii, migracji, rozwoju kultury, etnografii oraz historii. [2GE-12-7] |
2GE_W1 [1/5] |
Bierze udział w dyskusji dotyczącej rozwoju naszej cywilizacji na bazie: udomowienia zwierząt i roślin, powstania nadwyżek produkcyjnych, gromadzenia dóbr, powstania państwowości, stworzenia religii i sztuki przez człowieka, a także przyczyn niesprawiedliwości społecznej i wojen. [2GE-12-8] |
2GE_W2 [1/5] |
Dowiaduje się czym jest czas, przestrzeń, materia i energia. [2GE-12-9] |
2GE_W4 [2/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Praca samodzielna – esej na wybrany temat. [2GE-12-w-1] | Ze względu na różną specyfikę studiów studentów biorących udział w tym kursie, każdy z nich będzie musiał przygotować jednostronicowy esej dotyczący wybranego przez siebie problemu powiązanego z treścią wykładów. Treść będzie oparta o tematykę wykładu oraz o preferencje własne uczestnika i specyfikę jego studiów. Tekst ten nie może przekraczać jednej strony A4, przy czym na drugiej stronie powinna znaleźć się bibliografia ewentualnie ilustracje, które nie są obowiązkowe. Na specjalnych konsultacjach studenci zapoznają się ze sposobami cytowania literatury w tekście oraz ze sposobami sporządzania bibliografii. To może również pomóc niektórym osobom w realizacji podobnych czynności pracy magisterskiej. Uczestnik wykładu będzie zobowiązany zgodnie z zachowaniem praw autorskich oraz sposobami cytowania obcych treści w tekście wykazać się umiejętnością korzystania z materiałów źródłowych. Każdy otrzyma pracę przykładową jako wzór w postaci pliku *.PDF. |
2GE-12-1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [2GE-12-fs-1] | ZABEZPIECZENIE TECHNICZNE.
Rzutnik multimedialny (o rozdzielczości optycznej=rzeczywistej 1920x1080p).
Autor zabezpiecza 2 komputery własne o dużej mocy obliczeniowej (ze względu na rozdzielczość prezentowanych treści).
Sala – wymagania i wskazanie (np. aula Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego):
• pełne zaciemnienie – ze względu na dużą ilość ciemnych obrazów (np. zdjęcia leśne, nocne, kosmos);
• dobre nagłośnienie – ze względu na stereofoniczną muzykę i efekty dźwiękowe zawsze towarzyszące pokazom;
• ekran lub jednorodna, biała płaszczyzna o dużej powierzchni – ze względu na obraz panoramiczny o wysokiej rozdzielczości 1920x1080p.
Nagłośnienie umożliwiające odtworzenie muzyki z komputera lub z urządzenia przenośnego w formacie *.FLAC lub *.MP3 @320 kbps.
Mikrofon bezprzewodowy – mikroport (prezentacje są animowane i wymagają wsparcia obydwu rąk prezentera).
Całkowite zaciemnienie sali.
Sposób przygotowania zajęć.
• Styl – panoramiczne prezentacje multimedialne z podkładem dźwiękowym.
• Obraz ruchomy – technologia HRHDV (1920x1080 pikseli).
• Materiały graficzne i interfejs przygotowano w technologii wektorowej (w miarę powiększania obrazu jego jakość rośnie, stąd propozycja dużego ekranu, aby widz mógł w pełni odebrać walory wysokiej jakości obrazu).
• Animacje.
• Rzeczywistość wirtualna – technologia QTVR.
• Obraz nieruchomy: zdjęcia – technologia HDR (o dużej rozpiętości tonalnej i wysokiej rozdzielczości); mapy i zdjęcia satelitarne – wielkoformatowe, skalowalne, bez straty jakości.
• Język programowania: Lingo.
• Muzyka: stereo, odtwarzana oddzielnym kanałem.
• Narracja: na żywo prowadzona przez autora, odtwarzana oddzielnym kanałem. |
30 | Przygotowanie do każdego wykładu poprzez studia notatek i literatury. Przygotowanie eseju na wybrany temat popartego literaturą wskazaną przez prowadzącego. |
20 |
Praca samodzielna – esej na wybrany temat. [2GE-12-w-1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |