Tendencje rozwojowe języków i kultur słowiańskich
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S2FS19.2022

Nazwa modułu: | Tendencje rozwojowe języków i kultur słowiańskich |
---|---|
Kod modułu: | W1-FS2-TRJK-21-01 |
Kod programu: | W1-S2FS19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Przedmiot koncentruje się na rozwoju poszczególnych języków kierunkowych z uwzględnieniem ich więzi genetycznych, typologicznych i kulturowo-historycznych oraz na wzajemnym oddziaływaniu języka i kultury na płaszczyźnie antropologii kulturowej, etnologii i językoznawstwa współczesnego. Brane są pod uwagę różne czynniki rozwoju, tak wewnątrzsystemowe, jak i pozajęzykowe: demograficzny i geograficzny, społeczno-historyczny i kulturowy (kontakty Słowian z ludnością niesłowiańską, kształtowanie się narodowości oraz języków narodowych itd.). Studenci zapoznają się ze współczesnymi tendencjami językowymi, dominującymi w językach zachodnio- i południowosłowiańskich (globalizacja i internacjonalizacja, demokratyzacja itd.). |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie powiązania i wzajemne oddziaływania języków i kultur narodowych w obrębie Słowiańszczyzny zachodniej/południowej, co pozwala na integrowanie różnych perspektyw badawczych w procesie kompleksowego ujmowania wybranych zagadnień. [W1-FS2-TRJK-21_1] |
K_W04 [5/5] |
Student potrafi formułować, syntetyzować, analizować i rozwiązywać zespoły zagadnień dotyczących Słowiańszczyzny zachodniej/południowej, wykorzystując adekwatne metody i narzędzia oraz różne źródła, w obrębie uzyskanej wiedzy z zakresu dyscypliny, do której przyporządkowany jest kierunek: językoznawstwo jako dyscyplina wiodąca. [W1-FS2-TRJK-21_2] |
K_U01 [3/5] |
Student rozpoznaje, wskazuje, analizuje i interpretuje zjawiska oraz wytwory językowe w kontekście historycznym, społecznym i komunikacyjnym, odnoszące się do obszaru Słowiańszczyzny zachodniej/południowej. [W1-FS2-TRJK-21_3] |
K_U04 [3/5] |
Student potrafi merytorycznie wypowiadać się (ustnie lub pisemnie) na tematy dotyczące zagadnień z zakresu szeroko rozumianej humanistyki i dyscyplin, do których jest przyporządkowany kierunek: literaturoznawstwo i językoznawstwo jako dyscyplina wiodąca, wykorzystując wiedzę o wytworach kultury i o wybranym obszarze południowo- /zachodniosłowiańskim. [W1-FS2-TRJK-21_4] |
K_U07 [3/5] |
Student jest gotów do podejmowania aktywności na rzecz środowiska społecznego, uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym, kierując się przekonaniem o wartości dziedzictwa kulturowego Słowiańszczyzny zachodniej/południowej i zaangażowania w jego współtworzenie. [W1-FS2-TRJK-21_5] |
K_K03 [2/5] |
zna i rozumie w systemy oraz powiązania wybranych języków południowo- lub zachodniosłowiańskich w perspektywie diachronicznej, a posiadaną wiedzę odnosi do charakterystyki zjawisk obecnych w innych językach, zwłaszcza z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [W1-FS2-TRJK-21_6] |
K_W09 [2/5] |
zna i rozumie procesy historyczne kształtujące obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [W1-FS2-TRJK-21_7] |
K_W10 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena pracy na zajęciach [W1-FS2-TRJK-21_w_1] | Ewaluacja bieżąca stopnia przyswojenia wiedzy i jej zastosowania w praktyce poprzez ocenę aktywności studenta na zajęciach oraz przygotowania do zajęć. |
W1-FS2-TRJK-21_1 |
Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TRJK-21_w_2] | Praca realizowana przez studenta samodzielnie lub przez grupę studentów na temat ustalony z wykładowcą, weryfikująca stopień opanowania wiedzy i jej zastosowania z zakresu realizowanych na zajęciach i zawartych w treściach programowych zagadnień oraz umiejętności wskazanych w efektach uczenia się modułu. |
W1-FS2-TRJK-21_1 |
Sprawdzian podsumowujący [W1-FS2-TRJK-21_w_3] | Sprawdzian wiedzy w formie ustnej lub pisemnej weryfikujący stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy i umiejętności wskazanych w efektach uczenia się modułu. |
W1-FS2-TRJK-21_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [W1-FS2-TRJK-21_fs_1] | Ćwiczenia skupiają się na poznawaniu
i utrwalaniu wiedzy z zakresu tendencji rozwojowych języków i kultur obszaru Słowiańszczyzny zachodniej i południowej.
Metody dydaktyczne:
1. podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie, prezentacja,
2. praktyczne: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia analityczne, lektura tekstów teoretycznych
3. aktywizujące: burza mózgów, uczenie się we współpracy, praca indywidualna ze studentem. |
30 | Bieżące przygotowywanie się do zajęć.
Lektura tekstów teoretycznych.
Przygotowanie referatu lub prezentacji multimedialnej.
Przygotowanie do sprawdzianu podsumowującego.
Udział w konsultacjach. |
50 |
Ocena pracy na zajęciach [W1-FS2-TRJK-21_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |