Tendencje rozwojowe języków i kultur słowiańskich Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S2FS19.2022

Nazwa modułu: Tendencje rozwojowe języków i kultur słowiańskich
Kod modułu: W1-FS2-TRJK-21-01
Kod programu: W1-S2FS19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot koncentruje się na rozwoju poszczególnych języków kierunkowych z uwzględnieniem ich więzi genetycznych, typologicznych i kulturowo-historycznych oraz na wzajemnym oddziaływaniu języka i kultury na płaszczyźnie antropologii kulturowej, etnologii i językoznawstwa współczesnego. Brane są pod uwagę różne czynniki rozwoju, tak wewnątrzsystemowe, jak i pozajęzykowe: demograficzny i geograficzny, społeczno-historyczny i kulturowy (kontakty Słowian z ludnością niesłowiańską, kształtowanie się narodowości oraz języków narodowych itd.). Studenci zapoznają się ze współczesnymi tendencjami językowymi, dominującymi w językach zachodnio- i południowosłowiańskich (globalizacja i internacjonalizacja, demokratyzacja itd.).
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie powiązania i wzajemne oddziaływania języków i kultur narodowych w obrębie Słowiańszczyzny zachodniej/południowej, co pozwala na integrowanie różnych perspektyw badawczych w procesie kompleksowego ujmowania wybranych zagadnień. [W1-FS2-TRJK-21_1]
K_W04 [5/5]
Student potrafi formułować, syntetyzować, analizować i rozwiązywać zespoły zagadnień dotyczących Słowiańszczyzny zachodniej/południowej, wykorzystując adekwatne metody i narzędzia oraz różne źródła, w obrębie uzyskanej wiedzy z zakresu dyscypliny, do której przyporządkowany jest kierunek: językoznawstwo jako dyscyplina wiodąca. [W1-FS2-TRJK-21_2]
K_U01 [3/5]
Student rozpoznaje, wskazuje, analizuje i interpretuje zjawiska oraz wytwory językowe w kontekście historycznym, społecznym i komunikacyjnym, odnoszące się do obszaru Słowiańszczyzny zachodniej/południowej. [W1-FS2-TRJK-21_3]
K_U04 [3/5]
Student potrafi merytorycznie wypowiadać się (ustnie lub pisemnie) na tematy dotyczące zagadnień z zakresu szeroko rozumianej humanistyki i dyscyplin, do których jest przyporządkowany kierunek: literaturoznawstwo i językoznawstwo jako dyscyplina wiodąca, wykorzystując wiedzę o wytworach kultury i o wybranym obszarze południowo- /zachodniosłowiańskim. [W1-FS2-TRJK-21_4]
K_U07 [3/5]
Student jest gotów do podejmowania aktywności na rzecz środowiska społecznego, uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym, kierując się przekonaniem o wartości dziedzictwa kulturowego Słowiańszczyzny zachodniej/południowej i zaangażowania w jego współtworzenie. [W1-FS2-TRJK-21_5]
K_K03 [2/5]
zna i rozumie w systemy oraz powiązania wybranych języków południowo- lub zachodniosłowiańskich w perspektywie diachronicznej, a posiadaną wiedzę odnosi do charakterystyki zjawisk obecnych w innych językach, zwłaszcza z obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [W1-FS2-TRJK-21_6]
K_W09 [2/5]
zna i rozumie procesy historyczne kształtujące obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [W1-FS2-TRJK-21_7]
K_W10 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena pracy na zajęciach [W1-FS2-TRJK-21_w_1]
Ewaluacja bieżąca stopnia przyswojenia wiedzy i jej zastosowania w praktyce poprzez ocenę aktywności studenta na zajęciach oraz przygotowania do zajęć.
W1-FS2-TRJK-21_1 W1-FS2-TRJK-21_2 W1-FS2-TRJK-21_3 W1-FS2-TRJK-21_4 W1-FS2-TRJK-21_5 W1-FS2-TRJK-21_6 W1-FS2-TRJK-21_7
Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TRJK-21_w_2]
Praca realizowana przez studenta samodzielnie lub przez grupę studentów na temat ustalony z wykładowcą, weryfikująca stopień opanowania wiedzy i jej zastosowania z zakresu realizowanych na zajęciach i zawartych w treściach programowych zagadnień oraz umiejętności wskazanych w efektach uczenia się modułu.
W1-FS2-TRJK-21_1 W1-FS2-TRJK-21_2 W1-FS2-TRJK-21_3 W1-FS2-TRJK-21_4 W1-FS2-TRJK-21_5 W1-FS2-TRJK-21_7
Sprawdzian podsumowujący [W1-FS2-TRJK-21_w_3]
Sprawdzian wiedzy w formie ustnej lub pisemnej weryfikujący stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy i umiejętności wskazanych w efektach uczenia się modułu.
W1-FS2-TRJK-21_1 W1-FS2-TRJK-21_2 W1-FS2-TRJK-21_3 W1-FS2-TRJK-21_4 W1-FS2-TRJK-21_6 W1-FS2-TRJK-21_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [W1-FS2-TRJK-21_fs_1]
Ćwiczenia skupiają się na poznawaniu i utrwalaniu wiedzy z zakresu tendencji rozwojowych języków i kultur obszaru Słowiańszczyzny zachodniej i południowej. Metody dydaktyczne: 1. podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie, prezentacja, 2. praktyczne: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia analityczne, lektura tekstów teoretycznych 3. aktywizujące: burza mózgów, uczenie się we współpracy, praca indywidualna ze studentem.
30
Bieżące przygotowywanie się do zajęć. Lektura tekstów teoretycznych. Przygotowanie referatu lub prezentacji multimedialnej. Przygotowanie do sprawdzianu podsumowującego. Udział w konsultacjach.
50 Ocena pracy na zajęciach [W1-FS2-TRJK-21_w_1] Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TRJK-21_w_2] Sprawdzian podsumowujący [W1-FS2-TRJK-21_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)