Ewolucyjne zróżnicowanie wybranych narządów kręgowców Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2021

Nazwa modułu: Ewolucyjne zróżnicowanie wybranych narządów kręgowców
Kod modułu: 1BL_85a
Kod programu: W2-S1BI19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł przekazuje wiedzę z zakresu ewolucji wybranych narządów i układów wewnętrznych kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem z ich zmian w filogenezie oraz wpływu środowiska na przebieg procesów ewolucji narządów i ich układów. W trakcie kursu student poznaje: 1. Zróżnicowanie mózgowia kręgowców; 2. Modyfikacje elementów światłoczułych siatkówki oka oraz ich wpływ na widzenie monochromatyczne i polichromatyczne oraz typ widzenia; 3. Modyfikacje w obrębie narządu słuchu kręgowców; 4. Zróżnicowanie struktur zegara biologicznego; 5. Modyfikacja uzębienia kręgowców (zęby jadowe, zęby jajowe, jako struktury przejściowe) oraz kształtowani ostatecznego wzoru zębowego kręgowców; 6. Zróżnicowanie struktur uczestniczących w procesach odporności zwierząt (grasica i śledziona); 7. Modyfikacje w układzie sercowo – naczyniowym; 8. Zróżnicowanie struktur układu rozrodczego; 9. Zróżnicowanie rozrodu kręgowców (jajorodność, jajożyworodność, żyworodność); 10. Zróżnicowanie pokrycia ciała kręgowców ora procesy linienia. Na zajęciach laboratoryjnych student nabywa umiejętności analizowania i interpretowania gotowych preparatów makro- i mikroskopowych przedstawiających narządy różnych grup kręgowców.
Wymagania wstępne:
Znajomość zoologii ogólnej oraz zoologii systematycznej kręgowców.
Literatura podstawowa:
jak w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna tło historyczne ewolucyjnego różnicowania narządów kręgowców i stosowanych technik badawczych. [1BL_85_1]
1BL_W03_P [3/5]
Ma wiedzę z zakresu budowy, funkcji i czynności życiowych organizmów zwierzęcych, ich pozycji systematycznej, wyjaśnia funkcjonowanie organizmu, jako całości i mechanizmy ewolucji. [1BL_85_2]
1BL_W05_P [4/5]
Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmów na każdym poziomie organizacji życia oraz rozumie zależności między organizmem a środowiskiem. [1BL_85_3]
1BL_W03_P [4/5]
Analizuje preparaty makroskopowe oraz obrazy mikroskopowe i potrafi je poprawnie interpretować łącząc wiedzę teoretyczną z umiejętnościami praktycznymi. [1BL_85_4]
1BL_W06_P [4/5] 1BL_U01_P [4/5] 1BL_U03_P [4/5]
Potrafi wyselekcjonować i wykorzystać dostępne źródła informacji, dokonywać syntezy i oceny uzyskanych danych, formułować wnioski i uczestniczyć w dyskusji naukowej. [1BL_85_5]
1BL_U02_P [4/5]
Rozumie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i jest gotów do zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. [1BL_85_6]
1BL_W04_P [4/5] 1BL_K01_P [4/5]
Jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych. [1BL_85_7]
1BL_K02_P [3/5]
Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. [1BL_85_8]
1BL_W09_P [3/5] 1BL_K03_P [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [1BL_85_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
1BL_85_1 1BL_85_2 1BL_85_3 1BL_85_4 1BL_85_5 1BL_85_6 1BL_85_7 1BL_85_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [1BL_85_fs_1]
Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych – prezentacje multimedialne.
8
Praca z podręcznikiem, lektura uzupełniająca.
10 zaliczenie na ocenę [1BL_85_w_1]
konwersatorium [1BL_85_fs_2]
Dyskusja moderowana na temat wybranych zagadnień ewolucyjnego zróżnicowania narządów wybranych grup kręgowców; rozwiązywanie zadań problemowych, „burza mózgów”, debata oxfordzka, elementy rywalizacji.
19
Przygotowanie podstaw teoretycznych do danej tematyki konwersatorium. Samodzielne przyswojenie wiedzy. Praca z podstawową, zalecaną w sylabusie literaturą przedmiotu w tym również literaturą uzupełniającą - poszerzającą i systematyzującą wiedzę.
10 zaliczenie na ocenę [1BL_85_w_1]
laboratorium [1BL_85_fs_3]
Praca pod nadzorem prowadzącego – polegająca analizie i interpretacji trwałych preparatów makroskopowych i mikroskopowych oraz dokumentowaniu w postaci schematycznych rysunków. Przewidziane konsultacje dla dyskusji nad problemami wskazanymi przez studenta.
18
Przyswojenie wiedzy z wykładów, praca z podręcznikiem oraz lektura uzupełniająca.
15 zaliczenie na ocenę [1BL_85_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)