Media and Gender Studies
Field of study: Media Cultures
Programme code: 02-S1KM13.2014
| Module name: | Media and Gender Studies |
|---|---|
| Module code: | 02-MO1S-13-21b |
| Programme code: | 02-S1KM13.2014 |
| Semester: | winter semester 2015/2016 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 2 |
| Description: | Dzięki modułowi Media a studia genderowe student zostaje wprowadzony w podstawy problematyki genderowej oraz zapoznaje się z głównymi strategiami analizy genderowej. W rezultacie świadomego posługiwania się koncepcjami teoretyczno-metodologicznymi z zakresu gender studies potrafi określić obszary dyskursów medialnych, które mogą zostać objęte interpretacją o charakterze gen derowym: w kinie, telewizji, w obrębie internetu (czaty, fora internetowe). Ma świadomość wpływu problematyki genderowej na kształtowanie się refleksji o tożsamości współczesnej, która podejmowana jest w rozmaitych tekstach audiowizualnych (seksualność, LGBT, obcość, transseksualność). Namysłowi podlegają zatem zarówno kwestie cielesności/tożsamości w mediach, wizerunku kobiet oraz mężczyzn w przekazach reklamowych i filmowych, sposoby obecności kobiet w treściach audiowizualnych: reżyserki/ aktorki, dekonstrukcji kobiecości i męskości.. |
| Prerequisites: | Brak. |
| Key reading: | Steve Neale, Męskość jako spektakl [w:] Gender w kinie europejskim i mediach, pod red. E.Ostrowskiej, Kraków 2001.
Charlotte Brundsdon, Znaczenie opery mydlanej dla rozwoju feministycznej krytyki telewizji, [w:] tamże
Gender. Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, pod red. E. Durys i E. Ostrowskiej, Kraków 2005 (wybrane teksty)
Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Warszawa 2011.(A. Jawor, Od kury do demona - serialowy obraz kobiety, S. Nowak „Queer as Folk”: telewizja, seks i polityka różnicy).
Alicja Helman, Feministki o kinie, „Film na Świecie”1991 nr 5.
Małgorzata Sugiera, Lara Croft, córka Pandory: Kobiecość i media [w:] Gender w kulturze popularnej, pod red. M. Radkiewicz, Kraków 2003.
Krzysztof Loska, Kobiety w filmach science fiction [w:] tamże
Mike Stevenson, „Nie chce mi się z tobą gadać”: konstrukcje męskości w polskim kinie po roku 1989 [w:] Gender – film – media, pod red. E. Oleksy i E. Ostrowskiej, Kraków 2008.
Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2014. |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
potrafi pracować w grupie i docenia ten rodzaj pracy jako efektywny sposób rozwiązywania problemów badawczych w zakresie studiów genderowych [21b_K02] |
02-MO1SN-13_K02 [5/5] |
Potrafi określić ważność poszczególnych etapów realizacji zadania praktycznego z zakresie studiów genderowych [21b_K03] |
02-MO1SN-13_K03 [5/5] |
posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie krytycznego podejścia do medialnych przedstawień płci kulturowej, potrafi dobrać metodę analizy właściwą ze względu na postawione pytanie badawcze w obrębie studiów genderowych [21b_U02] |
02-MO1SN-13_U02 [5/5] |
potrafi posługiwać się podstawową terminologią wykorzystywaną w publikacjach z zakresu studiów genderowych [21b_U04] |
02-MO1SN-13_U04 [5/5] |
potrafi przeprowadzić analizę i interpretację wybranych medialnych przedstawień płci kulturowej [21b_U05] |
02-MO1SN-13_U05 [5/5] |
potrafi przygotować wystąpienie ustne, zająć stanowisko w poruszanych kwestiach i uzasadnić swoje poglądy. [21b_U09] |
02-MO1SN-13_U09 [5/5] |
ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej badań genderowych i ich miejscu w systemie nauk humanistycznych [21b_W01] |
02-MO1SN-13_W01 [5/5] |
ma podstawową wiedzę ogólną dotyczącą płci kulturowej. Zna podstawowe kategorie i pojęcia wykorzystywane w podejściu genderowym do współczesnych zjawisk medialnych [21b_W02] |
02-MO1SN-13_W02 [5/5] |
ma podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju teorii genderowych w odniesieniu do badania płci kulturowej w mediach [21b_W06] |
02-MO1SN-13_W06 [5/5] |
ma podstawową wiedzę o wpływie instytucji społecznych na płeć kulturową [21b_W10] |
02-MO1SN-13_W10 [5/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] | sprawdzenie umiejętności i kompetencji |
21b_K02 |
| obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-13-w_o] | ocena postaw i kompetencji |
21b_K02 |
| test/praca pisemna [02-MO1SN-13-w_t] | weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o literaturę wskazaną w sylabusie |
21b_U02 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| laboratory classes [02-MO1S-13-f_l] | praca z tekstem teoretycznym, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna |
30 | praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę |
25 |
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| winter semester 2015/2016 | Media and Gender Studies [02-KM-S1-022B] | Polish |