Media a studia genderowe Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S1KM13.2014

Nazwa modułu: Media a studia genderowe
Kod modułu: 02-MO1S-13-21b
Kod programu: 02-S1KM13.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Dzięki modułowi Media a studia genderowe student zostaje wprowadzony w podstawy problematyki genderowej oraz zapoznaje się z głównymi strategiami analizy genderowej. W rezultacie świadomego posługiwania się koncepcjami teoretyczno-metodologicznymi z zakresu gender studies potrafi określić obszary dyskursów medialnych, które mogą zostać objęte interpretacją o charakterze gen derowym: w kinie, telewizji, w obrębie internetu (czaty, fora internetowe). Ma świadomość wpływu problematyki genderowej na kształtowanie się refleksji o tożsamości współczesnej, która podejmowana jest w rozmaitych tekstach audiowizualnych (seksualność, LGBT, obcość, transseksualność). Namysłowi podlegają zatem zarówno kwestie cielesności/tożsamości w mediach, wizerunku kobiet oraz mężczyzn w przekazach reklamowych i filmowych, sposoby obecności kobiet w treściach audiowizualnych: reżyserki/ aktorki, dekonstrukcji kobiecości i męskości..
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Steve Neale, Męskość jako spektakl [w:] Gender w kinie europejskim i mediach, pod red. E.Ostrowskiej, Kraków 2001. Charlotte Brundsdon, Znaczenie opery mydlanej dla rozwoju feministycznej krytyki telewizji, [w:] tamże Gender. Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, pod red. E. Durys i E. Ostrowskiej, Kraków 2005 (wybrane teksty) Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Warszawa 2011.(A. Jawor, Od kury do demona - serialowy obraz kobiety, S. Nowak „Queer as Folk”: telewizja, seks i polityka różnicy). Alicja Helman, Feministki o kinie, „Film na Świecie”1991 nr 5. Małgorzata Sugiera, Lara Croft, córka Pandory: Kobiecość i media [w:] Gender w kulturze popularnej, pod red. M. Radkiewicz, Kraków 2003. Krzysztof Loska, Kobiety w filmach science fiction [w:] tamże Mike Stevenson, „Nie chce mi się z tobą gadać”: konstrukcje męskości w polskim kinie po roku 1989 [w:] Gender – film – media, pod red. E. Oleksy i E. Ostrowskiej, Kraków 2008. Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi pracować w grupie i docenia ten rodzaj pracy jako efektywny sposób rozwiązywania problemów badawczych w zakresie studiów genderowych [21b_K02]
02-MO1SN-13_K02 [5/5]
Potrafi określić ważność poszczególnych etapów realizacji zadania praktycznego z zakresie studiów genderowych [21b_K03]
02-MO1SN-13_K03 [5/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie krytycznego podejścia do medialnych przedstawień płci kulturowej, potrafi dobrać metodę analizy właściwą ze względu na postawione pytanie badawcze w obrębie studiów genderowych [21b_U02]
02-MO1SN-13_U02 [5/5]
potrafi posługiwać się podstawową terminologią wykorzystywaną w publikacjach z zakresu studiów genderowych [21b_U04]
02-MO1SN-13_U04 [5/5]
potrafi przeprowadzić analizę i interpretację wybranych medialnych przedstawień płci kulturowej [21b_U05]
02-MO1SN-13_U05 [5/5]
potrafi przygotować wystąpienie ustne, zająć stanowisko w poruszanych kwestiach i uzasadnić swoje poglądy. [21b_U09]
02-MO1SN-13_U09 [5/5]
ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej badań genderowych i ich miejscu w systemie nauk humanistycznych [21b_W01]
02-MO1SN-13_W01 [5/5]
ma podstawową wiedzę ogólną dotyczącą płci kulturowej. Zna podstawowe kategorie i pojęcia wykorzystywane w podejściu genderowym do współczesnych zjawisk medialnych [21b_W02]
02-MO1SN-13_W02 [5/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju teorii genderowych w odniesieniu do badania płci kulturowej w mediach [21b_W06]
02-MO1SN-13_W06 [5/5]
ma podstawową wiedzę o wpływie instytucji społecznych na płeć kulturową [21b_W10]
02-MO1SN-13_W10 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
21b_K02 21b_K03 21b_U04 21b_U05 21b_U09 21b_W02 21b_W10
obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-13-w_o]
ocena postaw i kompetencji
21b_K02 21b_K03 21b_U04 21b_U05 21b_U09 21b_W01
test/praca pisemna [02-MO1SN-13-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o literaturę wskazaną w sylabusie
21b_U02 21b_U04 21b_U05 21b_U09 21b_W01 21b_W02 21b_W06 21b_W10
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO1S-13-f_l]
praca z tekstem teoretycznym, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
25 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-13-w_o] test/praca pisemna [02-MO1SN-13-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2015/2016 Media a studia genderowe [02-KM-S1-022B] polski