Seminarium kognitywistyczne 4 Field of study: Cognitive Science
Programme code: W1-N1KO19.2023

Module name: Seminarium kognitywistyczne 4
Module code: KO1_SK4
Programme code: W1-N1KO19.2023
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł Seminarium kognitywistyczne 4 ma umożliwić osobom studiującym doskonalenie znajomości problematyki kluczowej dla specjalistycznych obszarów badań kognitywistycznych – ich najważniejszych problemamów badawczych, terminologii oraz właściwej im metodologią badań. Tematyka podejmowana w ramach modułu będzie odnoszona do szerszego kontekstu historyczno-problemowego. Wskazywane będą także relacje między specjalistyczną tematyką analizowaną w ramach modułu, a fundamentalnymi dyscyplinami tworzącymi kognitywistykę. Studentki i studenci udoskonalą wiedzę dotyczącą najważniejszych dla obszaru tematycznego seminarium problemów kognitywistycznych, dowiedzą się jak poddać je krytycznej analizie przy pomocy odpowiedniej terminologii oraz metod. Celem modułu jest także doskonalenie umiejętności samodzielnego stawiania problemów badawczych, a przede wszystkim – samodzielnego poszukiwania i selekcji źródeł, które umożliwią umiejscowienie rozważanych kwestii w odpowiednim kontekście oraz ich wieloaspektową analizę.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat omawianych w ramach Seminarium kognitywistycznego 4 programów badawczych oraz świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego dyscyplin tworzących kognitywistykę, zdając sobie sprawę z różnych problemów i trudności badań interdyscyplinarnych. [KO1_SK4_1]
KO1_W02 [4/5] KO1_W07 [4/5]
Ma wiedzę na temat sposobów projektowania, prowadzenia i interpretacji badań kognitywistycznych, rozumie ich rolę we współczesnym świecie oraz potencjał w rozwijaniu różnych form przedsiębiorczości w zakresie omawianym na Seminarium kognitywistycznym 4. [KO1_SK4_2]
KO1_W08 [4/5] KO1_W10 [4/5]
Potrafi wyszukać i zanalizować informacje oraz zreferować ustnie oraz pisemnie problem badawczy związany z tematyką Seminarium kognitywistycznego 4. [KO1_SK4_3]
KO1_U01 [4/5] KO1_U03 [4/5] KO1_U04 [4/5]
Potrafi przygotować pod kierunkiem osoby prowadzącej Seminarium kognitywistyczne 4 opracowanie zagadnienia kognitywistycznego. [KO1_SK4_4]
KO1_U09 [4/5]
Dba o dorobek kognitywistyki i przestrzega zasad etyki zawodowej, mając świadomość znaczenia refleksji kognitywistycznej dla kształtowania się więzi społecznych oraz odpowiedzialnie i trafnie przekazuje wiedzę i diagnozuje problemy omawiane w ramach Seminarium kognitywistycznego 4. [KO1_SK4_5]
KO1_K04 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
seminar [KO1_SK4_s] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – seminar / proseminar [b05] 
Activating methods: a case study [b07] 
course work KO1_SK4_1 KO1_SK4_2 KO1_SK4_3 KO1_SK4_4 KO1_SK4_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)