Seminarium kognitywistyczne 4 Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023

Nazwa modułu: Seminarium kognitywistyczne 4
Kod modułu: KO1_SK4
Kod programu: W1-N1KO19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Seminarium kognitywistyczne 4 ma umożliwić osobom studiującym doskonalenie znajomości problematyki kluczowej dla specjalistycznych obszarów badań kognitywistycznych – ich najważniejszych problemamów badawczych, terminologii oraz właściwej im metodologią badań. Tematyka podejmowana w ramach modułu będzie odnoszona do szerszego kontekstu historyczno-problemowego. Wskazywane będą także relacje między specjalistyczną tematyką analizowaną w ramach modułu, a fundamentalnymi dyscyplinami tworzącymi kognitywistykę. Studentki i studenci udoskonalą wiedzę dotyczącą najważniejszych dla obszaru tematycznego seminarium problemów kognitywistycznych, dowiedzą się jak poddać je krytycznej analizie przy pomocy odpowiedniej terminologii oraz metod. Celem modułu jest także doskonalenie umiejętności samodzielnego stawiania problemów badawczych, a przede wszystkim – samodzielnego poszukiwania i selekcji źródeł, które umożliwią umiejscowienie rozważanych kwestii w odpowiednim kontekście oraz ich wieloaspektową analizę.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat omawianych w ramach Seminarium kognitywistycznego 4 programów badawczych oraz świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego dyscyplin tworzących kognitywistykę, zdając sobie sprawę z różnych problemów i trudności badań interdyscyplinarnych. [KO1_SK4_1]
KO1_W02 [4/5] KO1_W07 [4/5]
Ma wiedzę na temat sposobów projektowania, prowadzenia i interpretacji badań kognitywistycznych, rozumie ich rolę we współczesnym świecie oraz potencjał w rozwijaniu różnych form przedsiębiorczości w zakresie omawianym na Seminarium kognitywistycznym 4. [KO1_SK4_2]
KO1_W08 [4/5] KO1_W10 [4/5]
Potrafi wyszukać i zanalizować informacje oraz zreferować ustnie oraz pisemnie problem badawczy związany z tematyką Seminarium kognitywistycznego 4. [KO1_SK4_3]
KO1_U01 [4/5] KO1_U03 [4/5] KO1_U04 [4/5]
Potrafi przygotować pod kierunkiem osoby prowadzącej Seminarium kognitywistyczne 4 opracowanie zagadnienia kognitywistycznego. [KO1_SK4_4]
KO1_U09 [4/5]
Dba o dorobek kognitywistyki i przestrzega zasad etyki zawodowej, mając świadomość znaczenia refleksji kognitywistycznej dla kształtowania się więzi społecznych oraz odpowiedzialnie i trafnie przekazuje wiedzę i diagnozuje problemy omawiane w ramach Seminarium kognitywistycznego 4. [KO1_SK4_5]
KO1_K04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
seminarium [KO1_SK4_s] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
zaliczenie KO1_SK4_1 KO1_SK4_2 KO1_SK4_3 KO1_SK4_4 KO1_SK4_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)