Computer Graphics and Image Processing Field of study: Applied Computer Science
Programme code: W4-S1IS19.2023

Module name: Computer Graphics and Image Processing
Module code: W4-IS-S1-GKPO
Programme code: W4-S1IS19.2023
Semester:
  • summer semester 2026/2027
  • summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie następujących treści kształcenia: 1. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w grafice komputerowej. 2. Budowa ludzkiego oka, percepcja obrazu przez człowieka. 3. Systemy grafiki. Sprzęt i oprogramowanie dla potrzeb grafiki komputerowej. Graficzne interfejsy użytkownika. 4. Formaty plików w grafice komputerowej. Metody kompresji obrazu. 5. Przestrzenie (modele) barw w grafice komputerowej. 6. Prymitywy graficzne. Algorytmy rysowania w rastrowej grafice dwuwymiarowej. 7. Podstawowe przekształcenia 2D i 3D. Składanie przekształceń 2D i 3D. 8. Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie – rzutowanie. 9. Modelowanie krzywych. Krzywe parametryczne trzeciego stopnia (krzywe Beziera). 10. Podstawy modelowania obiektów dwu- i trójwymiarowych. 11. Przetwarzanie obrazów. 12. Modele cieniowania/oświetlenia, koloru i tekstury. 13. Metoda śledzenia promieni. Modele cieniowania bazujące na fizyce (PBR). 14. Wprowadzenie do animacji. 15. Wprowadzenie do graficznych interfejsów programowania aplikacji (OpenGL, DirectX).
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące grafiki komputerowej: rastrowej i wektorowej [IS-S1-GKPO_1]
IS1_W03 [3/5]
zna i rozumie funkcjonowanie nowoczesnych rozwiązań sprzętowych dla grafiki komputerowej [IS-S1-GKPO_2]
IS1_W03 [3/5]
zna podstawowe operacje i algorytmy rastrowe w grafice dwuwymiarowej oraz przekształcenia geometryczne 2D i 3D [IS-S1-GKPO_3]
IS1_W03 [3/5]
zna i potrafi zastosować podstawowe techniki i algorytmy przetwarzania obrazu [IS-S1-GKPO_4]
IS1_W03 [3/5] IS1_U05 [3/5]
potrafi dobrać odpowiednie narzędzia programistyczne oraz zastosować efektywne metody do tworzenia różnorodnych projektów graficznych [IS-S1-GKPO_5]
IS1_U05 [4/5] IS1_U06 [3/5]
potrafi modelować proste obiekty trójwymiarowe, wykonywać podstawowe animację oraz przygotowywać fotorealistyczne grafiki wyjściowe [IS-S1-GKPO_6]
IS1_U05 [3/5] IS1_U06 [4/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w celu podnoszenia kompetencji zawodowych [IS-S1-GKPO_7]
IS1_U01 [3/5]
rozumie potrzebę i jest gotów do ciągłego dokształcania się w zakresie sprzętu i oprogramowania dla grafiki komputerowej [IS-S1-GKPO_8]
IS1_K01 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [IS-S1-GKPO_fs_1] 30 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
exam IS-S1-GKPO_1 IS-S1-GKPO_2 IS-S1-GKPO_3 IS-S1-GKPO_4
laboratory classes [IS-S1-GKPO_fs_2] 30 Description [a03] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Working with a computer [d01] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Project scheduling [e04] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work IS-S1-GKPO_5 IS-S1-GKPO_6 IS-S1-GKPO_7 IS-S1-GKPO_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)