Operating Systems and System Programming
Field of study: Applied Computer Science
Programme code: W4-S1IS19.2023

Module name: | Operating Systems and System Programming |
---|---|
Module code: | W4-IS-S1-SOPS |
Programme code: | W4-S1IS19.2023 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie następujących treści kształcenia:
1. System operacyjny jako rozszerzenie sprzętu i zarządca zasobów, ewolucja i taksonomia systemów operacyjnych, podstawowe pojęcia i abstrakcje systemowe, odwołania systemowe i struktura wewnętrzna, przykładowe realizacje systemów operacyjnych, elementy programowania systemowego.
2. Procesy i wątki: aktywne jednostki systemowe, komunikacja międzyprocesowa, szeregowanie procesów i wątków, biblioteki współdzielone, zagadnienia implementacyjne.
3. Zasoby i zakleszczenia: pasywne jednostki systemowe, zakleszczenia: wykrywanie i odtwarzanie, unikanie i zapobieganie, zagłodzenie.
4. Zarządzanie pamięcią: podstawowe metody, segmentacja, wymiana i stronicowanie, pamięć wirtualna, algorytmy zamiany stron, zagadnienia implementacyjne.
5. Zarządzanie wejściem/wyjściem: zagadnienia sprzętowe i programowe, warstwowa struktura obsługi urządzeń wejścia/wyjścia, urządzenia zorientowane znakowo, blokowo i pakietowo, specyfika urządzeń pamięci masowej.
6. Systemy plikowe: pliki jako abstrakcje zbiorów danych, organizacja typowych systemów plikowych, przykładowe implementacje.
7. Systemy wieloprocesorowe: wykorzystanie wsparcia sprzętowego, synchronizacja i szeregowanie w systemach wieloprocesorowych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie koncepcję oraz typową funkcjonalność systemu operacyjnego [IS-S1-SOPS_1] |
IS1_W03 [5/5] |
zna i rozumie koncepcję procesu oraz wątków wykonania, pracy wielozadaniowej/wielowątkowej, wielodostępu [IS-S1-SOPS_2] |
IS1_W03 [4/5] |
zna mechanizmy komunikacji wewnątrzsystemowej [IS-S1-SOPS_3] |
IS1_W03 [3/5] |
posiada wiedzę na temat wirtualizacji i jej znaczenia dla współczesnych technologii informatycznych [IS-S1-SOPS_4] |
IS1_W03 [2/5] |
posiada umiejętności w zakresie programowania systemowego [IS-S1-SOPS_5] |
IS1_U05 [3/5] |
potrafi wykorzystać zaawansowane funkcje powłoki systemowej oraz skryptów tej powłoki [IS-S1-SOPS_6] |
IS1_U05 [4/5] |
potrafi wykorzystać możliwości systemu operacyjnego do zarządzania zbiorami danych [IS-S1-SOPS_7] |
IS1_U05 [4/5] |
rozumie potrzebę śledzenia postępów w rozwoju systemów operacyjnych i docenia znaczenie ustawicznego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności [IS-S1-SOPS_8] |
IS1_K01 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [IS-S1-SOPS_fs_1] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
exam |
IS-S1-SOPS_1 |
laboratory classes [IS-S1-SOPS_fs_2] | 30 |
Activating method – flipped classroom [b09] Working with a computer [d01] Laboratory exercise / experiment [e01] Simulation [e07] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
IS-S1-SOPS_5 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |