Database Systems
Field of study: Applied Computer Science
Programme code: W4-S1IS19.2023

Module name: | Database Systems |
---|---|
Module code: | W4-IS-S1-BD |
Programme code: | W4-S1IS19.2023 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie następujących treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do problematyki transakcyjnych i analitycznych systemów baz danych - koncepcje.
2. Relacyjny model danych: relacja a tabela bazy danych, integralność danych (klucze, klucze obce, klucze unikalne).
3. Algebra relacji bazy danych: atrybuty, dziedziny atrybutów, krotki i relacje; operacje na relacjach.
4. Strukturalny język zapytań (SQL) jako podstawowy język relacyjnych baz danych, w tym jego podzbiory: język zapytań (QDL), język manipulowania danymi (DML), język definiowania danych (DDL), język kontrolowania danych (DCL), język sterowania transakcjami (TCL).
5. Podstawowe i zaawansowane zagadnienia eksploracji danych, w tym selekcja, projekcja, złączenia, sortowanie, grupowanie - funkcje agregujące, podzapytania proste i skorelowane, a także działania wywodzące się z teorii zbiorów. Elementy optymalizacji zapytań do baz danych.
6. Zależności funkcyjne między atrybutami relacji bazy danych. Postacie normalne relacji bazy danych. Reguły dekompozycji.
7. Modelowanie danych, projektowania i implementacji relacyjnych baz danych z wykorzystaniem wybranego narzędzia komputerowego wspomagania projektowania (CASE): model związków encji, transformacja modelu logicznego - diagramu związków encji (ERD) do modelu relacyjnego, implementacja modelu relacyjnego na serwerze bazy danych.
7. Aspekty bezpieczeństwa danych składowanych w bazach danych.
8. Trendy rozwoju technologii baz danych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna działania algebry relacyjnych baz danych [IS-S1-BD_1] |
IS1_W03 [4/5] |
zna polecenia z podziałem na ich grupy funkcjonalne oraz składnię strukturalnego języka zapytań do baz danych [IS-S1-BD_2] |
IS1_W03 [5/5] |
zna relacyjny model danych oraz reguły modelowania danych w systemach transakcyjnych i analitycznych [IS-S1-BD_3] |
IS1_W03 [4/5] |
zna wybrane narzędzie komputerowego wspomagania projektowania baz danych i zasady jego obsługi [IS-S1-BD_4] |
IS1_W06 [4/5] |
potrafi rozwiązywać typowe zadania z zakresu eksploracji danych zarówno za pomocą algebry relacyjnych baz danych, jak i strukturalnego języka zapytań [IS-S1-BD_5] |
IS1_U05 [4/5] |
potrafi obsługiwać bazy danych, wykorzystując polecenia strukturalnego języka zapytań z różnych grup funkcjonalnych [IS-S1-BD_6] |
IS1_U05 [4/5] |
potrafi projektować poprawne i integralne relacyjne bazy danych, wykorzystując również wybrane narzędzie komputerowego wspomagania projektowania; umie przygotować właściwą dokumentację projektu [IS-S1-BD_7] |
IS1_U04 [3/5] |
dostrzega i docenia rolę informatyki dla rozwoju cywilizacji, nauki i techniki, pojmuje interdyscyplinarny charakter informatyki. [IS-S1-BD_8] |
IS1_W05 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [IS-S1-BD_fs_1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
exam |
IS-S1-BD_1 |
laboratory classes [IS-S1-BD_fs_2] | 45 |
Description [a03] Activating method – flipped classroom [b09] Working with a computer [d01] Laboratory exercise / experiment [e01] Project scheduling [e04] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
IS-S1-BD_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |