Liturgia sakramentów
Field of study: Theology
Programme code: W7-SMTIP19.3.2020
| Module name: | Liturgia sakramentów |
|---|---|
| Module code: | 11-TS-19-LS |
| Programme code: | W7-SMTIP19.3.2020 |
| Semester: | summer semester 2024/2025 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 3 |
| Description: | W ramach modułu Liturgia sakramentów student poszerza swoją wiedzę nt. historii, teologii oraz praktyki związanej z celebracją poszczególnych sakramentów (z Eucharystią na czele). Realizacja modułu ma sprawić, by student potrafił łączyć poznaną teorię z innymi dziedzinami nauki – szczególnie z dziejami kultury, a także by opanował strukturę obrzędu każdego z sakramentów, by potrafił interpretować i stosować źródła związane z ich liturgią, jak też ich bogactwo teologiczne. Chodzi też o to, by zdobył praktyczną umiejętność przygotowywania oraz animowania liturgii sakramentów we wspólnocie Kościoła |
| Prerequisites: | Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów LF i LRL |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
zapoznanie się z historią, teologią i praktyką duszpasterską, związaną z celebracją Eucharystii i sakramentów [LS_1] |
TMA_W07 [2/5] |
umiejętność interpretowania i stosowania źródeł związanych z liturgią sakramentów oraz posługiwania się mszałem i lekcjonarzem rzymskim oraz innymi księgami obrzędowymi, koniecznymi do sprawowania Mszy św. i sakramentów [LS_2] |
TMA_U15 [2/5] |
krzewienie mistagogicznej metody przygotowania wiernych do uczestnictwa w Eucharystii i pozostałych sakramentach [LS_3] |
TMA_K07 [2/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| kolokwium pisemne [LS_w_1] | weryfikacja wiedzy w oparciu o wygłoszone wykłady, przestudiowane dokumenty Kościoła oraz wskazane w sylabusie podręczniki |
LS_1 |
| praca pisemna [LS_w_2] | sporządzenie syntetycznej relacji, prezentującej treść wybranej i przeczytanej lektury uzupełniającej do wykładu |
LS_1 |
| konspekt pisemny [LS_w_3] | sporządzenie na piśmie przykładowego schematu modlitwy wiernych, komentarza liturgicznego, scenariusza wskazanej celebracji liturgicznej, konspektu spotkania z daną grupą liturgiczną, przygotowującą celebrację danego dnia |
LS_2 |
| wystąpienie ustne [LS_w_4] | wykazanie się w wypowiedzi ustnej znajomością zasad kierujących celebracjami liturgicznymi, stosowania odpowiednich do celebracji formularzy, ksiąg, przedmiotów i elementów naturalnych w liturgii |
LS_3 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [LS_fs_1] | bezpośredni przekaz określonej wiedzy stanowiącej przedmiot liturgii sakramentów, z wykorzystaniem stosownych pomocy |
30 | opanowanie treści zawartej we wskazanych podręcznikach i wybranej literaturze uzupełniającej, jak też przestudiowanie stosownych do wykładu dokumentów Kościoła |
20 | |
| practical classes [LS_fs_2] | konfrontowanie i systematyzowanie zdobywanej przez studentów wiedzy nt. szczegółowych zagadnień liturgii sakramentów ;
prowadzenie ze studentami uzupełniających wykład i ćwiczenia modułu Liturgia sakramentów rozmów oraz dyskusji mających na celu usprawnienie wdrażania teorii teologicznej w praktykę duszpasterską;
objaśnianie systemu tworzenia „scenariuszy” poszczególnych rodzajów celebracji liturgicznych związanych z sakramentami albo ich szczegółowych części |
15 | uczestnikom grupy ćwiczeniowej przydzielone zostają zagadnienia z zakresu modułu Liturgia sakramentów. Na podstawie stosownej literatury przygotowują oni odpowiednie opracowania (referaty), które następnie prezentują na spotkaniach w grupie ćwiczeniowej, by je poddać dyskusji; czynny udział w rozmowach i dyskusjach wspomagających nabywanie metod postępowania przy skutecznym wdrażaniu teorii teologicznej w praktykę duszpasterską, jak też konkretne proponowanie rozwiązań w niektórych sytuacjach;
zaprojektowanie na piśmie schematu konkretnej celebracji liturgicznej lub jej szczegółowej części, np. modlitwy wiernych, komentarza liturgicznego i in. |
10 | |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||