Rok liturgiczny
Field of study: Theology
Programme code: W7-SMTIP19.3.2020
| Module name: | Rok liturgiczny |
|---|---|
| Module code: | 11-TS-19-LRL |
| Programme code: | W7-SMTIP19.3.2020 |
| Semester: | winter semester 2023/2024 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 3 |
| Description: | W ramach modułu Rok liturgiczny student wprowadzany jest w naturę i teologię całego roku liturgicznego i poszczególnych jego okresów, a w tym: 1) w bogactwo treści dnia Pańskiego, 2) w okres przygotowania paschalnego i świętego Triduum Paschy, 3) w teologię Pięćdziesiątnicy, 4) w czas Adwentu, Narodzenia Pańskiego i Epifanii, 5) w okres liturgiczny „w ciągu roku”, 6) w uroczystości i święta Pańskie w roku liturgicznym, a także 7) w kult Maryi i świętych. |
| Prerequisites: | brak |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
wiedza o specyfice hoertologii (nauki systematycznej o roku kościelnym) w aspekcie historycznym (uzmysłowienie trajektorii kształtowania się roku liturgicznego na przestrzeni wieków), teologicznym (zgłębienie sensu sprawowania liturgii w wymiarze czasowym i opanowanie teologii poszczególnych okresów liturgicznych) oraz duszpasterskim (uwrażliwienie na dynamikę przeżywania roku liturgicznego w aspekcie duchowym) [LRL_1] |
TMA_W03 [4/5] |
rozumienie kulturotwórczej roli świętości i duchowości czczonych w liturgii świętych oraz błogosławionych – zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym [LRL_2] |
TMA_W10 [2/5] |
poznanie procesu kształtowania się tradycji modlitewnej w chrześcijaństwie – począwszy od Jezusa, przez Kościół czasów starożytnych oraz późniejszych, aż po ustalenia Soboru Watykańskiego II [LRL_3] |
TMA_W10 [3/5] |
poznanie teologii oraz praktyki wykonawczej związanej ze świętowaniem roku liturgicznego [LRL_4] |
TMA_W07 [2/5] |
umiejętność i sens zachowywania specyfiki poszczególnych okresów roku kościelnego [LRL_5] |
TMA_U07 [2/5] |
zdolność do przygotowania i kierowania celebracją liturgiczną w skali roku liturgicznego lub tygodnia [LRL_6] |
TMA_K03 [1/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| kolokwium pisemne [LRL_w_1] | weryfikacja wiedzy w oparciu o wygłoszone wykłady, przestudiowane dokumenty Kościoła oraz wskazane w sylabusie podręczniki |
LRL_1 |
| praca pisemna [LRL_w_2] | sporządzenie syntetycznej relacji, prezentującej treść wybranej i przeczytanej lektury uzupełniającej do wykładu |
LRL_1 |
| wypowiedź ustna [LRL_w_3] | wykazanie się w wypowiedzi ustnej znajomością zasad kierujących celebracją liturgii w ciągu roku liturgicznego |
LRL_5 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [LRL_fs_1] | bezpośredni przekaz określonej wiedzy stanowiącej przedmiot zainteresowania dla modułu Rok liturgiczny, z wykorzystaniem stosownych pomocy |
20 | opanowanie treści zawartej we wskazanych podręcznikach i wybranej literaturze uzupełniającej, jak też przestudiowanie stosownych do wykładów dokumentów Kościoła |
30 | |
| practical classes [LRL_fs_2] | konfrontowanie i systematyzowanie zdobywanej przez studentów wiedzy nt. szczegółowych zagadnień z zakresu modułu Rok liturgiczny;
rozwiązywanie zadań lub analizowanie przykładów stanowiących określone zastosowanie wiedzy teoretycznej, zdobytej przez wykłady i lekturę własną |
15 | uczestnikom grupy ćwiczeniowej przydzielone zostają zagadnienia z zakresu modułu Rok liturgiczny. Na podstawie stosownej literatury przygotowują oni odpowiednie opracowania (referaty), które następnie prezentują na spotkaniach w grupie ćwiczeniowej, by je poddać dyskusji;
ćwiczenia mają na celu zaznajomienie się z wiedzą wyjściową – na drodze dyskusji lub testu. Rozwinięciem ćwiczeń jest rozwiązywanie zadań lub analiza przykładów, mająca na celu wyjaśnienie trudności, a także sprawdzenie, czy studenci zrozumieli istotę |
15 | |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||