Liturgia godzin
Field of study: Theology
Programme code: W7-SMTIP19.3.2020
| Module name: | Liturgia godzin |
|---|---|
| Module code: | 11-TS-19-LG |
| Programme code: | W7-SMTIP19.3.2020 |
| Semester: | summer semester 2023/2024 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 2 |
| Description: | W ramach modułu Liturgia godzin student wprowadzany jest w naturę i teologię takiej liturgii. Kontynuuje też swe przygotowanie do należytego rozumienia i przeżywania publicznej oraz wspólnotowej modlitwy ludu Bożego, tj. rozłożonej w czasie liturgii godzin. Ten rodzaj modlitwy należy do głównych powinności Kościoła, który podejmując modlitwę Chrystusa, dokonuje uświęcenia czasu i człowieka. Liturgia godzin stanowi obok Eucharystii jeden z najcenniejszych skarbów Kościoła. Zapoznanie się z historią, teologią, formami i zasadami dotyczącymi jej celebracji, a także z jej powiązaniami z wytworami kultury, przynależy do treści modułu. |
| Prerequisites: | Zalecane: Realizacja efektów kształcenia modułu LF |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
wiedza o specyfice modlitwy liturgicznej (nauki systematycznej o liturgii godzin) w aspekcie historycznym (uzmysłowienie trajektorii kształtowania się liturgii godzin na przestrzeni wieków), teologicznym (zgłębienie sensu sprawowania liturgii godzin w wymiarze czasowym i opanowanie teologii poszczególnych pór sprawowania liturgii godzin) oraz duszpasterskim (uwrażliwienie na dynamikę sprawowania liturgii godzin w aspekcie duchowym) [LG_1] |
TMA_W07 [2/5] |
rozumienie kulturotwórczej roli modlitwy liturgicznej Kościoła i duchowości kształtowanej przez taką modlitwę – zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym [LG_2] |
TMA_W10 [2/5] |
poznanie procesu kształtowania się tradycji modlitewnej w chrześcijaństwie – począwszy od Jezusa, przez Kościół czasów starożytnych oraz późniejszych, aż po ustalenia Soboru Watykańskiego II [LG_3] |
TMA_W14 [2/5] |
poznanie teologii oraz praktyki wykonawczej związanej z liturgią godzin [LG_4] |
TMA_W08 [2/5] |
umiejętność sprawowania liturgii godzin z podziałem na poszczególne okresy liturgiczne i godziny dnia oraz zdolność do przygotowania i kierowania celebracją liturgiczną w skali poszczególnych dni [LG_5] |
TMA_U15 [2/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| kolokwium pisemne [LG_W_1] | weryfikacja wiedzy w oparciu o wygłoszone wykłady, przestudiowane dokumenty Kościoła oraz wskazane w sylabusie podręczniki |
LG_1 |
| praca pisemna [LG_W_2] | sporządzenie syntetycznej relacji, prezentującej treść wybranej i przeczytanej lektury uzupełniającej do wykładu |
LG_4 |
| wypowiedź ustna [LG_W_3] | wykazanie się w wypowiedzi ustnej znajomością zasad kierujących celebracją liturgii w ciągu roku i w ciągu dnia |
LG_5 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [LG_fs_1] | bezpośredni przekaz określonej wiedzy stanowiącej przedmiot zainteresowania dla modułu Liturgia godzin, z wykorzystaniem stosownych pomocy |
20 | opanowanie treści zawartej we wskazanych podręcznikach i wybranej literaturze uzupełniającej, jak też przestudiowanie stosownych do wykładów dokumentów Kościoła |
20 | |
| practical classes [LG_fs_2] | konfrontowanie i systematyzowanie zdobywanej przez studentów wiedzy nt. szczegółowych zagadnień z zakresu modułu Liturgia godzin;
rozwiązywanie zadań lub analizowania przykładów stanowiących określone zastosowanie wiedzy teoretycznej, zdobytej przez wykłady i lekturę własną |
10 | uczestnikom grupy ćwiczeniowej przydzielone zostają zagadnienia z zakresu modułu Liturgia godzin. Na podstawie stosownej literatury przygotowują oni odpowiednie opracowania (referaty), które następnie prezentują na spotkaniach w grupie ćwiczeniowej, by je poddać dyskusji;
ćwiczenia mają na celu zaznajomienie się z wiedzą wyjściową – na drodze dyskusji lub testu. Rozwinięciem ćwiczeń jest rozwiązywanie zadań lub analiza przykładów, mająca na celu wyjaśnienie trudności, a także sprawdzenie, czy studenci zrozumieli istotę zagadnienia i umieją zastosować poprawna metodę rozwiązania |
10 | |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||