Wprowadzenie do shaderów Field of study: Computer Science
Programme code: W4-S1IN19.2021

Module name: Wprowadzenie do shaderów
Module code: 08-IO1S-13-WDSH
Programme code: W4-S1IN19.2021
Semester:
  • winter semester 2025/2026
  • winter semester 2024/2025
  • winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z interaktywną grafiką 3D z wykorzystaniem GPU (ang. Graphics Processing Unit). Do tego celu wykorzystany zostanie język GLSL oraz język Cg. Studenci poznają różne pojęcia matematyczne, fizyczne oraz algorytmy, które będą umożliwiać generowanie różnych efektów, np. realistyczne oświetlenie, mapowanie środowiska, mapowanie nierówności. W ramach zajęć studenci przygotują projekty w zespołach maksymalnie dwuosobowych oraz przedstawią rezultaty swojej pracy w postaci prezentacji przed resztą grupy.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny [WDSH_K8]
K_K03 [1/5] K_K05 [1/5]
Potrafi posługiwać się językami: Cg, GLSL do tworzenia shaderów [WDSH_U4]
K_U15 [1/5] K_U18 [1/5]
Potrafi posługiwać się narzędziami wspomagającymi pisanie shaderów [WDSH_U5]
K_U23 [1/5]
Potrafi pozyskiwać informacje na temat grafiki czasu rzeczywistego z literatury, baz danych i innych źródeł [WDSH_U6]
K_U01 [1/5] K_U05 [1/5] K_U06 [1/5]
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole [WDSH_U7]
K_U02 [1/5]
Zna i rozumie zasady tworzenia grafiki czasu rzeczywistego, w szczególności: programowalny potok graficzny, programy cieniowania wierzchołków i fragmentów [WDSH_W1]
K_W15 [1/5] K_W16 [1/5]
Zna i rozumie pojęcia matematyczne używane w grafice czasu rzeczywistego, w szczególności: iloczyn wektorowy, iloczyn skalarny, wektor normalny, pochodna cząstkowa, interpolacja liniowa, rachunek macierzowy [WDSH_W2]
K_W01 [1/5] K_W03 [1/5] K_W15 [1/5]
Zna i rozumie pojęcia fizyczne używane w grafice czasu rzeczywistego, w szczególności: prawo Snella, prawo odbicia światła, podstawowe równania z kinematyki [WDSH_W3]
K_W01 [1/5] K_W03 [1/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin [WDSH_w1]
Sprawdzenie wiedzy teoretycznej z modułu. Ocena końcowa z modułu stanowi średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i laboratorium. Obie oceny przy tym muszą być pozytywne.
WDSH_W1 WDSH_W2 WDSH_W3
projekt [WDSH_w2]
Przygotowanie projektu z wybranego tematu związanego z grafiką czasu rzeczywistego.
WDSH_K8 WDSH_U4 WDSH_U5 WDSH_U6 WDSH_U7 WDSH_W1 WDSH_W2 WDSH_W3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [WDSH_fs1]
Podanie treści kształcenia z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
15
Samodzielne studiowanie tematyki wykładu oraz zadanej literatury.
20 egzamin [WDSH_w1]
laboratory classes [WDSH_fs2]
Szczegółowe przygotowanie studentów do tworzenia aplikacji wyświetlających skomplikowaną grafikę komputerową w czasie rzeczywistym. Rozwiązywanie zadań programistycznych.
15
Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów. Zapoznanie się z tematyką projektu oraz wykonanie projektu w zespole jedno- lub dwuosobowym.
40 projekt [WDSH_w2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)