Folklor muzyczny
Field of study: Ethnology and Cultural Anthropology
Programme code: W6-S1AK19.2021

Module name: | Folklor muzyczny |
---|---|
Module code: | 12-AK-S1-FM |
Programme code: | W6-S1AK19.2021 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Moduł Folklor muzyczny ma za zadanie zapoznać studentów z ogólnymi pojęciami dotyczącymi ludowego folkloru instrumentalnego oraz szczegółowej wiedzy na temat poszczególnych grup instrumentów ludowych w zakresie występowania i budowy. Specyfiką tego modułu jest duży nacisk na zajęcia praktyczne - obserwacja i uczestnictwo (warsztaty z twórcą ludowym) z solidnym podparciem teoretycznym. |
Prerequisites: | Brak wymagań |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna rolę folkloru ludowego (m.in. instrumentarium, pieśni ludowe) w kształtowaniu kultury ludowej wybranego obszaru oraz jego wartość i znaczenie dla lokalnego i regionalnego dziedzictwa kulturowego [_K_1] |
K_K04 [3/5] |
umie dokonać dokumentacji zróżnicowania regionalnych elementów kultury, potrafi przyporządkować dany instrument ludowy do odpowiedniej grupy według wybranej systematyki instrumentów ludowych
[_U_1] |
K_U05 [2/5] |
mając wiedzę z zakresu dyscyplin pokrewnych etnologii, potrafi analizować konkretne zjawiska kulturowe, potrafi dokonać systematyki pieśni ludowych ( m. in. systematyka funkcjonalno-treściowa, hasłowa etc.).przyporządkować instrumenty ludowe do instrumentów z grup idiofonów, membranofonów, chordofonów i aerofonów [_U_2] |
K_U02 [2/5] |
ma wiedzę na temat poszczególnych grup instrumentów wg systematyki C. Sachsa i E. Hornbostla (idiofony, membranofony, chordofony, aerofony); zna wybrane systematyki instrumentów ludowych jako określonych zjawisk kulturowych, ma świadomość ich historycznej zmienności
ma wiedzę na temat metod analizy i interpretacji sztuki (w tym muzyki) jako systemie wartości i symboli
[_W_1] |
K_W05 [2/5] |
ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury; zna historię powstania i budowę poszczególnych instrumentów pasterskich (szczególnie aerofony) zna specyfikę regionalną poszczególnych elementów należących do folkloru instrumentalnego i wokalnego [_W_2] |
K_W08 [2/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Praca pisemna [_w_1] | Student samodzielne przygotowuje prace pisemną z zakresu tematyki zajęć |
_K_1 |
Wypowiedź ustna [_w_2] | weryfikacja nabytej wiedzy w zakresie folkloru muzycznego i jego przemian |
_U_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [_fs_1] | prezentacja zagadnień teoretycznych z zakresu folkloru muzycznego wsparta materiałami audio i audio-video (systematyka pieśni, instrumentów ludowych w kontekście kulturowym, przemiany muzyki ludowej (folklor a folk) |
15 | samodzielne przygotowanie i zaprezentowanie wystąpienia opartego o tematykę i literaturę przedmiotu |
40 |
Praca pisemna [_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |