Kształcenie nauczycieli: moduł 2 - Praktyka dydaktyczna 1 Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2021

Nazwa modułu: Kształcenie nauczycieli: moduł 2 - Praktyka dydaktyczna 1
Kod modułu: W1-FA-NX-S1-PD1-4
Kod programu: W1-S1FA19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Studenci drugiego roku w ramach praktyki pedagogicznej dokonują usystematyzowanych i dokumentowanych obserwacji różnych lekcji języka angielskiego prowadzonych w warunkach naturalnych u praktykujących nauczycieli, co pozwala im na zapoznanie się z warsztatem pracy nauczyciela oraz refleksje dotyczące sposobów zastosowania w praktyce teorii, metod oraz technik poznawanych przez praktykantów podczas studiów.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie liczby praktyk wymaganych na pierwszym roku studiów
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności potrzebne w zawodzie nauczyciela języka angielskiego. Szczegółowy efekt uczenia się: D.2/E.2.K1 [S1-NAX-PP2-3_K1]
FAN1_KO3 [2/5] FAN1_KO7 [2/5]
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. Szczegółowy efekt uczenia się: D.2/E.2.K1 [S1-NAX-PP2-3_K2]
FAN1_KO2 [2/5]
Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w nauczaniu języka angielskiego w zależności od specyficznych cech i predyspozycji ucznia. Szczegółowy efekt uczenia się: D.2/E.2.K1 [S1-NAX-PP2-3_K3]
FAN1_KO4 [2/5]
Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia profesjonalizmu i refleksji w zawodzie nauczyciela oraz konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. Szczegółowy efekt uczenia się: D.2/E.2.K1 [S1-NAX-PP2-3_K4]
FAN1_KO1 [2/5]
Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na lekcji języka angielskiego prowadzonej przez innego nauczyciela. Realizuje szczegółowy efekt uczenia się D.2/E.2.U1 [S1-NAX-PP2-3_U1]
FAN1_U01 [2/5]
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji podczas obserwowanych lekcji języka angielskiego. Realizuje szczegółowy efekt uczenia się D.2/E.2.U1, D.2/E.2.U3 [S1-NAX-PP2-3_U2]
FAN1_U01 [2/5] FAN1_U09 [1/5]
Podczas obserwowanych lekcji języka angielskiego student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.2/E.2.U1, D.2/E.2.U3, [S1-NAX-PP2-3_U3]
FAN1_U02 [2/5] FAN1_U03 [2/5]
Podczas obserwacji lekcji języka angielskiego oraz podczas przygotowywania dokumentacji praktyk student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi. Realizuje szczegółowy efekt uczenia się: D.2/E.2/U2, D.2/E.2/U3 [S1-NAX-PP2-3_U4]
FAN1_U12 [2/5] FAN1_U13 [2/5] FAN1_U14 [2/5]
Student posiada elementarną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w działalności pedagogicznej nauczyciela języka angielskiego, oraz prawidłowości i zakłóceń tych procesów podczas lekcji. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.2/E.2/W1, D.2/E.2/W2, D.2/E.2/W3, [S1-NAX-PP2-3_W1]
FAN1_W12 [2/5]
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania języków obcych oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów możliwych do zaobserwowania i samodzielnego zastosowania podczas obserwowanych i przeprowadzonych lekcji języka angielskiego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.2/E.2/W1, D.2/E.2/W2, D.2/E.2/W3, [S1-NAX-PP2-3_W2]
FAN1_W02 [2/5]
Student posiada elementarną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (uczniów i nauczycieli) oraz specyfiki ich funkcjonowania w ogólnym kontekście wychowawczo-edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych i prowadzonych lekcji języka angielskiego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.2/E.2/W1, D.2/E.2/W2, D.2/E.2/W3, [S1-NAX-PP2-3_W3]
FAN1_W08 [2/5]
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w nauczaniu języków obcych ze szczególnym uwzględnieniem języka angielskiego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.2/E.2/W1, D.2/E.2/W2, D.2/E.2/W3, [S1-NAX-PP2-3_W4]
FAN1_W15 [2/5]
Student posiada elementarną wiedzę dotyczącą etyki zawodu nauczyciela. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.2/E.2/W1, D.2/E.2/W2, D.2/E.2/W3, [S1-NAX-PP2-3_W5]
FAN1_W03 [2/5] FAN1_W08 [2/5] FAN1_W09 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Arkusze obserwacji lekcji [S1-NAX-PP2-3_w_1]
Podczas lub po każdej obserwowanej lekcji, student wypełnia kartę obserwacji. Karty są przedstawiane opiekunowi praktyk w instytucie jako częściowa dokumentacja potwierdzająca odbycie praktyki przez studenta. Oceniana jest systematyczność, szczegółowość i wnikliwość obserwacji.
S1-NAX-PP2-3_K1 S1-NAX-PP2-3_K3 S1-NAX-PP2-3_U1 S1-NAX-PP2-3_U2 S1-NAX-PP2-3_U3 S1-NAX-PP2-3_U4 S1-NAX-PP2-3_W1 S1-NAX-PP2-3_W2 S1-NAX-PP2-3_W3 S1-NAX-PP2-3_W4
Prace pisemne [S1-NAX-PP2-3_w_2]
Na podstawie dokonanych przez siebie obserwacji podczas lekcji student przygotowuje prace pisemne, w których wypowiada się na tematy związane z treścią obserwacji. Oceniana jest wnikliwość obserwacji oraz umiejętność odniesienia jej do wiedzy w zakresie kształcenia nauczycieli zdobywanej podczas studiów, a także umiejętność formułowania wniosków.
S1-NAX-PP2-3_K1 S1-NAX-PP2-3_K2 S1-NAX-PP2-3_K3 S1-NAX-PP2-3_K4 S1-NAX-PP2-3_U1 S1-NAX-PP2-3_U2 S1-NAX-PP2-3_U3 S1-NAX-PP2-3_U4 S1-NAX-PP2-3_W1 S1-NAX-PP2-3_W2 S1-NAX-PP2-3_W3 S1-NAX-PP2-3_W4 S1-NAX-PP2-3_W5
Dokumentacja praktyki [S1-NAX-PP2-3_w_3]
Przed i po zakończeniu praktyki student przedstawia opiekunowi praktyki w instytucie dokumentację potrzebną do jej rozpoczęcia i zakończenia. Oceniana jest poprawność, dokładność i terminowość sporządzenia dokumentacji.
S1-NAX-PP2-3_K1 S1-NAX-PP2-3_K2 S1-NAX-PP2-3_K4 S1-NAX-PP2-3_U4 S1-NAX-PP2-3_W1 S1-NAX-PP2-3_W3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [S1-NAX-PP2-3_fs_1]
dokumentowana i refleksyjna obserwacja lekcji języka angielskiego prowadzonej przez nauczyciela-praktyka w placówce oświatowej
30
przygotowanie arkuszy obserwacyjnych przygotowanie prac pisemnych przygotowanie dokumentacji
25 Arkusze obserwacji lekcji [S1-NAX-PP2-3_w_1] Prace pisemne [S1-NAX-PP2-3_w_2] Dokumentacja praktyki [S1-NAX-PP2-3_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)