Historia literatury angielskiego obszaru językowego: moduł 3 – Historia literatury amerykańskiej Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2021

Nazwa modułu: Historia literatury angielskiego obszaru językowego: moduł 3 – Historia literatury amerykańskiej
Kod modułu: W1-FA-SKX-S1-HLA-4
Kod programu: W1-S1FA19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem wykładów jest zaznajomienie studentów z zarysem historii literatury amerykańskiej od siedemnastego wieku do współczesności. Wykłady nakreślają następstwo i główne cechy dominujących nurtów literackich i kulturowych w historii Ameryki - oraz ilustrują powyższe w kontekście analiz wybranych kanonicznych tekstów literackich i paraliterackich, reprezentatywnych dla każdego okresu. Wyjaśniają także studentom mechanizmy historycznych przemian w kulturze amerykańskiej, wiążąc dyskutowane teksty z kluczowymi zjawiskami i postaciami, które wywarły istotny wpływ na rozwój tej kultury i ostatecznie zadecydowały o jej unikatowości w skali globalnej. Wykłady uzupełniają ćwiczenia o charakterze warsztatowo-konwersatoryjnym, koncentrujące się na analizach wybranych tekstów z kanonu literatury amerykańskiej.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu Historia literatury angielskiego obszaru językowego: moduł 2
Literatura podstawowa:
Podana w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość wpływu zjawisk literackich na rozwój języka oraz tożsamość amerykańską oraz rozumie potrzebę poszerzania wiedzy w zakresie literatury amerykańskiej [SKX-S1-HLA_K_1]
FA1_K01 [3/5] FA1_K05 [3/5]
w sposób elementarny rozumie związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi epokami literackimi i głównymi prądami kulturowymi, które się w nich przejawiały i potrafi przedstawić oraz udowodnić powyższe związki w różnych formach weryfikacji wiedzy. [SKX-S1-HLA_U_1]
FA1_U03 [4/5]
potrafi zidentyfikować i umiejscowić w czasie i w kulturze najważniejsze amerykańskie teksty literackie oraz wskazać w nich elementy najbardziej charakterystyczne dla nich i dla prądów kulturowych, które reprezentują. [SKX-S1-HLA_U_2]
FA1_U02 [4/5]
posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy i interpretacji tekstów literackich i rozumie podstawowe metody ich krytycznej analizy. [SKX-S1-HLA_U_3]
FA1_U04 [4/5] FA1_U06 [3/5]
identyfikuje i w logiczny sposób potrafi zinterpretować kluczowe fragmenty tekstów oraz posłużyć się nimi jako argumentami wspierającymi wybrane odczytanie danego tekstu jako elementu kultury amerykańskiej. [SKX-S1-HLA_U_4]
FA1_U05 [3/5] FA1_U06 [3/5] FA1_U15 [3/5]
posiada podstawową, przekrojową wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej (od siedemnastego wieku do współczesności). [SKX-S1-HLA_W_1]
FA1_W05 [3/5] FA1_W10 [3/5]
zna najbardziej reprezentatywne teksty i najbardziej wpływowe sylwetki autorów literatury amerykańskiej od siedemnastego wieku do współczesności oraz zna ich związki z epokami, w których tworzyli [SKX-S1-HLA_W_2]
FA1_W04 [3/5] FA1_W05 [4/5] FA1_W15 [4/5]
zna podstawowe korelacje pomiędzy prądami kulturowymi, prądami społecznymi, zjawiskami historycznymi, a ich wpływem na powstawanie poszczególnych utworów literatury amerykańskiej od siedemnastego wieku do współczesności. [SKX-S1-HLA_W_3]
FA1_W10 [3/5] FA1_W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [SKX-S1-HLA_w_1]
Ocena wiedzy studenta z zakresu rozwoju literatury amerykańskiej (od siedemnastego wieku do współczesności), znajomości najważniejszych trendów kulturowo-literackich, najbardziej wpływowych postaci związanych z rozwojem literatury amerykańskiej i najbardziej wpływowych tekstów omawianych epok - przeprowadzona w formie zgodnej z opisem udostępnionym w sylabusie przedmiotu.
SKX-S1-HLA_K_1 SKX-S1-HLA_U_1 SKX-S1-HLA_U_2 SKX-S1-HLA_U_3 SKX-S1-HLA_U_4 SKX-S1-HLA_W_1 SKX-S1-HLA_W_2 SKX-S1-HLA_W_3
Indywidualne lub grupowe prace projektowe (opcjonalnie) [SKX-S1-HLA_w_2]
Ocena znajomości studenta omawianych tekstów literatury amerykańskiej (od siedemnastego wieku do współczesności), znajomości ich związków między sobą i związków z najważniejszymi trendami kulturowo-literackimi, oraz ich najbardziej charakterystycznych cech w formie zgodnej z opisem udostępnionym w sylabusie przedmiotu.
SKX-S1-HLA_K_1 SKX-S1-HLA_U_3 SKX-S1-HLA_U_4
Test lub testy [SKX-S1-HLA_w_3]
Pisemna lub ustna ocena znajomości studenta omawianych tekstów literatury amerykańskiej (od siedemnastego wieku do współczesności), znajomości ich związków między sobą i związków z najważniejszymi trendami kulturowo-literackimi, oraz ich najbardziej charakterystycznych cech.
SKX-S1-HLA_K_1 SKX-S1-HLA_U_1 SKX-S1-HLA_U_2 SKX-S1-HLA_U_3 SKX-S1-HLA_U_4 SKX-S1-HLA_W_1 SKX-S1-HLA_W_2 SKX-S1-HLA_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [SKX-S1-HLA_fs_1]
Wykład w języku angielskim z wykorzystaniem materiałów audio-wideo.
30
Praca własna z materiałami uzyskanymi podczas wykładu oraz z notatkami sporządzanymi podczas wykładu (samodzielne opracowywanie materiałów). Lektura obowiązkowa i uzupełniająca. Przygotowanie do egzaminu zgodnego z sylabusem modułu.
20 Egzamin [SKX-S1-HLA_w_1]
ćwiczenia [SKX-S1-HLA_fs_2]
1. Indywidualna praca z tekstem; 2. Praca i dyskusja w parach; 3. Praca i dyskusja w grupach; 4. Dyskusja na forum całej grupy ćwiczeniowej.
30
Indywidualna praca z tekstem, przygotowanie się do ćwiczeń poprzez lekturę zadanych wcześniej materiałów, przygotowanie się do dyskusji na forum grupy. Realizacja zadań domowych. Przygotowanie projektów podlegających weryfikacji, zgodnie z sylabusem modułu.
45 Indywidualne lub grupowe prace projektowe (opcjonalnie) [SKX-S1-HLA_w_2] Test lub testy [SKX-S1-HLA_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)