Kształcenie nauczycieli: moduł 3 - Praktyka dydaktyczna 2 Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2021

Nazwa modułu: Kształcenie nauczycieli: moduł 3 - Praktyka dydaktyczna 2
Kod modułu: W1-FA-NX-S1-PD2-5
Kod programu: W1-S1FA19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Studenci trzeciego roku w ramach praktyki pedagogicznej, pod opieką merytoryczną wykwalifikowanego nauczyciela języka angielskiego zatrudnionego w szkole, samodzielnie przygotowują, prowadzą, omawiają oraz dokumentują lekcje języka angielskiego. Praktyki pozwalają studentom zapoznać się z warsztatem pracy nauczyciela oraz dokonywać refleksji dotyczących sposobów zastosowania w praktyce teorii, metod oraz technik poznawanych przez praktykantów podczas studiów.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie liczby godzin praktyk wymaganych na latach poprzednich
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności potrzebne w zawodzie nauczyciela języka angielskiego. Realizuje efekt szczegółowy: D.2/E.2.K1 [S1-NAX-PP4-5_K1]
FAN1_KO3 [3/5] FAN1_KO7 [3/5]
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. nauczyciela języka angielskiego. Realizuje efekt szczegółowy: D.2/E.2.K1 [S1-NAX-PP4-5_K2]
FAN1_KO2 [3/5]
Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w nauczaniu języka angielskiego w zależności od specyficznych cech i predyspozycji ucznia. Realizuje efekt szczegółowy: D.2/E.2.K1 [S1-NAX-PP4-5_K3]
FAN1_KO4 [3/5]
Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia profesjonalizmu i refleksji w zawodzie nauczyciela oraz konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. Realizuje efekt szczegółowy: D.2/E.2.K1 [S1-NAX-PP4-5_K4]
FAN1_KO1 [3/5]
Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na lekcji języka angielskiego prowadzonej zarówno przez innego nauczyciela jak i przez siebie samego. Realizuje efekt szczegółowy: D.2/E.2.U1 [S1-NAX-PP4-5_U1]
FAN1_U01 [3/5]
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji podczas obserwowanych i samodzielnie prowadzonych lekcji języka angielskiego. Realizuje efekty szczegółowe: D.2/E.2.U1, D.2/E.2.U3 [S1-NAX-PP4-5_U2]
FAN1_U01 [3/5] FAN1_U03 [3/5] FAN1_U09 [2/5]
Podczas obserwowanych i samodzielnie prowadzonych lekcji języka angielskiego student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi. Realizuje efekty szczegółowe: D.2/E.2.U1, D.2/E.2.U3 [S1-NAX-PP4-5_U3]
FAN1_U02 [3/5] FAN1_U03 [3/5]
Podczas obserwacji i prowadzenia lekcji języka angielskiego oraz podczas przygotowywania dokumentacji praktyk student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi. Realizuje szczegółowe efekty: D.2/E.2.U2, D.2/E.2.U3 [S1-NAX-PP4-5_U4]
FAN1_U12 [3/5] FAN1_U13 [3/5] FAN1_U14 [3/5]
Student posiada elementarną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w działalności pedagogicznej nauczyciela języka angielskiego, oraz prawidłowości i zakłóceń tych procesów podczas lekcji. Realizuje efekty szczegółowe: D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.2.W3 [S1-NAX-PP4-5_W1]
FAN1_W12 [3/5]
Student ma podstawową wiedzę z zakresu współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania języka angielskiego oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów możliwych do zaobserwowania podczas lekcji. Realizuje efekty szczegółowe: D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.2.W3 [S1-NAX-PP4-5_W2]
FAN1_W02 [3/5]
Student posiada elementarną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (uczniów i nauczycieli) oraz specyfiki ich funkcjonowania w ogólnym kontekście wychowawczo-edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem lekcji języka angielskiego. Realizuje efekty szczegółowe: D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.2.W3 [S1-NAX-PP4-5_W3]
FAN1_W08 [3/5]
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań, norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w nauczaniu języka angielskiego. Realizuje efekty szczegółowe: D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.2.W3 [S1-NAX-PP4-5_W4]
FAN1_W15 [3/5]
Student posiada elementarną wiedzę dotyczącą etyki zawodu nauczyciela. Realizuje efekty szczegółowe: D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.2.W3 [S1-NAX-PP4-5_W5]
FAN1_W03 [3/5] FAN1_W08 [3/5] FAN1_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Arkusze obserwacji lekcji [S1-NAX-PP4-5_w_1]
Podczas lub po każdej obserwowanej lekcji, student wypełnia kartę obserwacji. Karty są przedstawiane opiekunowi praktyk w instytucie jako częściowa dokumentacja potwierdzająca odbycie praktyki przez studenta. Oceniana jest systematyczność, szczegółowość i wnikliwość obserwacji.
S1-NAX-PP4-5_K1 S1-NAX-PP4-5_K3 S1-NAX-PP4-5_U1 S1-NAX-PP4-5_U2 S1-NAX-PP4-5_U3 S1-NAX-PP4-5_U4 S1-NAX-PP4-5_W1 S1-NAX-PP4-5_W2 S1-NAX-PP4-5_W3 S1-NAX-PP4-5_W4
Prace pisemne [S1-NAX-PP4-5_w_2]
Na podstawie dokonanych przez siebie obserwacji podczas lekcji student przygotowuje prace pisemne, w których wypowiada się na tematy związane z treścią obserwacji. Oceniana jest wnikliwość obserwacji oraz umiejętność odniesienia jej do wiedzy w zakresie kształcenia nauczycieli zdobywanej podczas studiów, a także umiejętność formułowania wniosków.
S1-NAX-PP4-5_K1 S1-NAX-PP4-5_K3 S1-NAX-PP4-5_K4 S1-NAX-PP4-5_U1 S1-NAX-PP4-5_U2 S1-NAX-PP4-5_U3 S1-NAX-PP4-5_U4 S1-NAX-PP4-5_W1 S1-NAX-PP4-5_W2 S1-NAX-PP4-5_W3 S1-NAX-PP4-5_W4 S1-NAX-PP4-5_W5
Dokumentacja praktyki [S1-NAX-PP4-5_w_3]
Przed i po zakończeniu praktyki student przedstawia opiekunowi praktyki w instytucie dokumentację potrzebną do jej rozpoczęcia i zakończenia. Oceniana jest poprawność, dokładność i terminowość sporządzenia dokumentacji.
S1-NAX-PP4-5_K1 S1-NAX-PP4-5_K3 S1-NAX-PP4-5_K4 S1-NAX-PP4-5_W1 S1-NAX-PP4-5_W3
Konspekty i ewaluacja lekcji [S1-NAX-PP4-5_w_4]
Przed przeprowadzeniem każdej lekcji student przygotowuje w formie pisemnej jej konspekt, zaś po jej przeprowadzeniu dokonuje ewaluacji przeprowadzonej przez siebie lekcji w formie ustnej w rozmowie z nauczycielem. Po zakończeniu praktyki student sporządza raport zawierający opis swoich czynności i wnioski z praktyki, który opiekun praktyk w szkole poświadcza swoim podpisem. Następnie nauczyciel wystawia studentowi opinię. Oceniana w niej jest poprawność merytoryczna prowadzonych lekcji, dokładność sporządzania konspektu, wnikliwość autorefleksji oraz umiejętność odnoszenia się do wiedzy w zakresie kształcenia nauczycieli zdobywanej podczas studiów w procesie formułowania wniosków płynących z obserwacji własnej pracy na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego lub informatyki. Studenci załączają opinie i konspekty do dokumentacji praktyk. Wybrane konspekty i ewaluacje są oceniane przez opiekuna praktyk na uczelni.
S1-NAX-PP4-5_K1 S1-NAX-PP4-5_K2 S1-NAX-PP4-5_K3 S1-NAX-PP4-5_K4 S1-NAX-PP4-5_U1 S1-NAX-PP4-5_U2 S1-NAX-PP4-5_U3 S1-NAX-PP4-5_U4 S1-NAX-PP4-5_W1 S1-NAX-PP4-5_W2 S1-NAX-PP4-5_W3 S1-NAX-PP4-5_W4 S1-NAX-PP4-5_W5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [S1-NAX-PP4-5_fs_1]
-dokumentowane i refleksyjne prowadzenie lekcji języka angielskiego pod opieką wykwalifikowanego nauczyciela-praktyka w wybranej placówce oświatowej
60
przygotowanie arkuszy obserwacyjnych przygotowanie prac pisemnych przygotowanie dokumentacji przygotowanie lekcji i autorefleksja
15 Arkusze obserwacji lekcji [S1-NAX-PP4-5_w_1] Prace pisemne [S1-NAX-PP4-5_w_2] Dokumentacja praktyki [S1-NAX-PP4-5_w_3] Konspekty i ewaluacja lekcji [S1-NAX-PP4-5_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)